Waar ben je naar op zoek?

Of bekijk de veelgestelde vragen hieronder

Waar gaat je vraag over?

Hoe weet ik welke kredietaanbieders mijn gegevens hebben geraadpleegd?

Een kredietaanbieder vraagt je gegevens op als je een krediet of hypotheek aanvraagt. Maar er zijn meer redenen voor een kredietaanbieder waarmee je een kredietovereenkomst hebt, om je gegevens te raadplegen. Een kredietaanbieder heeft een zorgplicht en wil zijn risico’s in kaart brengen.

Wettelijke zorgplicht
Kredietaanbieders hebben een wettelijke zorgplicht. Dit betekent dat je kredietaanbieder je leen- en aflosgedrag in de gaten houdt. Dit is in je eigen belang. Als daar aanleiding voor is, neemt je kredietaanbieder contact met je op om eventuele wijzigingen in je financiële gedrag te bespreken.

Risico’s in kaart brengen
Een andere reden om je gegevens op te vragen, is dat een kredietaanbieder periodiek kijkt naar de risico’s die hij loopt met alle kredieten die ze hebben verstrekt. Hierover maken ze rapportages voor de toezichthouders: De Nederlandsche Bank en de Europese Centrale Bank.

Weten welke kredietaanbieder om jouw gegevens vroeg
Als je wilt weten welke kredietaanbieders je gegevens hebben geraadpleegd, kun je een overzicht van die kredietaanbieders opvragen. Daarvoor hebben we je consumentnummer en je adres nodig. Zo weten we zeker dat we het overzicht naar het juiste adres sturen.

Hoe vraag je het overzicht op?

  • Log in, zoek je consumentnummer op en controleer je adres.
  • Klopt je adres niet? Pas het dan aan en wacht tot de aanpassing zichtbaar is.
  • Stuur je consumentnummer en je adres met een kopie van je geldige identiteitsbewijs naar Stichting BKR, Postbus 6080, 4000 HB Tiel.

Zodra we je verzoek binnen hebben, heb je het overzicht binnen een paar dagen in huis.

Andere vragen