Waar ben je naar op zoek?

Of bekijk de veelgestelde vragen hieronder

Waar gaat je vraag over?

Mijn kredietoverzicht

Op je kredietoverzicht zie je verschillende codes, maar wat betekenen ze precies? Dat zie je in het overzicht.

 

Code

Betekenis

A

Je loopt een bepaalde periode achter met de betaling van je krediet.

H

Je hebt een betalingsachterstand weer ingelopen en je krediet loopt gewoon door. Naast de achterstandsmelding (A) zie je dan een herstelmelding (H).

1

Je hebt een geregistreerde betalingsachterstand (A) en je hebt een betalingsregeling afgesproken om de betalingsachterstand en het krediet terug te betalen.

2

De kredietaanbieder heeft de betalingsachterstand en het krediet op geëist. Dit betekent dat de kredietaanbieder je gevraagd heeft om de betalingsachterstand en het krediet in één keer terug te betalen.

3

De kredietaanbieder heeft € 250 of meer afgeboekt op de betalingsachterstand en het krediet. Of hij heeft je € 250 of meer kwijtgescholden.

4

De kredietaanbieder heeft contact met je gezocht maar je blijkt onbereikbaar te zijn.

5

Je hebt een preventieve betalingsregeling voor je hypotheek afgesproken met je kredietaanbieder. Deze code is tijdelijk.

Meer uitleg over de codes

 

Je kunt je gegevens per registratie afdrukken of opslaan. Dat doe je zo:

  • Log in.
  • Klik bij ‘je kredietgegevens’ op ‘bekijk details’.
  • In het midden van de pagina zie je ‘printen’.
  • Daarmee krijg je een versie die je kunt afdrukken en opslaan.

Overzicht van je kredietgegevens op papier
Met een gewaarmerkt kredietoverzicht heb je een papieren overzicht van al je gegevens bij elkaar. Dit overzicht bestel je bij het onderdeel ‘bestellen’. De kosten hiervoor zijn € 9,95. Zodra je het overzicht hebt besteld, heb je het binnen een paar dagen in huis.

Met de gegevens die je ons gaf, gingen wij zoeken naar je lopende en beëindigde kredieten. Zijn je gegevens onbekend? Dan betekent dit dat we in ons systeem geen gegevens van je vonden. Je gegevens zijn dus ‘onbekend’. Dat betekent dat je waarschijnlijk geen kredieten of betalingsachterstanden hebt.

Klopt er iets niet klopt op je kredietoverzicht? Je ziet bijvoorbeeld nog een oud adres staan. Neem dan contact op met je kredietaanbieder en geef je nieuwe adres door. Zodra je kredietaanbieder je adres heeft aangepast, geeft hij die aanpassing aan ons door.

Nadat je een krediet hebt afgelost en de kredietaanbieder doorgeeft dat je krediet is beëindigd, blijven je gegevens nog 5 jaar staan. Is er tijdens de looptijd van het krediet iets gebeurd? Je liep bijvoorbeeld een tijdje achter met je betaling. Dan blijft dat ook 5 jaar zichtbaar. Ook als je achterstallige betalingen alsnog hebt betaald. We bewaren je gegevens 5 jaar omdat de ervaring leert dat mensen met betaalproblemen vaak opnieuw in de problemen komen. Dit willen we graag voorkomen.

Vijf jaar nadat je kredietaanbieder laat weten dat jullie de kredietovereenkomst beëindigen, verwijderen we je registratie. Dat gebeurt in het tweede weekend van de maand waarin je jouw krediet beëindigt. Was dat bijvoorbeeld in augustus 2018? Dan verwijderen we je registratie in het tweede weekend van augustus 2023. We bewaren je gegevens 5 jaar omdat de ervaring leert dat mensen met betaalproblemen vaak opnieuw in de problemen komen. Dit willen we graag voorkomen.

Een Engelstalig kredietoverzicht kunnen we je helaas niet geven. We geven het persoonlijke kredietoverzicht alleen af in het Nederlands. We hebben wel een Engelstalige begrippenlijst waarmee het overzicht duidelijker wordt.