Een kredietaanbieder wijst je krediet af

Als je een aantal maanden achterloopt met betalen, geeft een kredietaanbieder dat ook aan ons door. Vraag je een nieuw krediet aan, dan ziet een kredietaanbieder de achterstand dus op je kredietoverzicht. Hij ziet dat als een waarschuwing. Als je de ene lening niet terugbetaalt, is er een kans dat je een andere lening ook niet (op tijd) betaalt. Maar dat wil niet zeggen dat je geen krediet kunt krijgen. Misschien is je situatie nu wel veranderd. Leg dit dan goed uit aan een kredietaanbieder. Of een kredietaanbieder je een nieuwe lening verstrekt of niet, is uiteindelijk aan hem. Hij kan ook beslissen om je niet het hele bedrag te lenen.

 

Wanneer wordt een achterstand gemeld?

Het is afhankelijk van welk krediet je hebt wanneer een kredietaanbieder een betalingsachterstand doorgeeft. Een kredietaanbieder is verplicht je dat van tevoren te laten weten.

Hoe lang blijft een achterstand zichtbaar?

Een achterstand blijft 5 jaar zichtbaar. Ook nadat je de achterstand hebt ingelopen. Loop je de achterstand niet in en eist de kredietaanbieder je lening op? Of spreek je een betalingsregeling af? Ook die situaties blijven 5 jaar zichtbaar. Ook als je situatie weer is opgelost. De kans op nieuwe problemen is namelijk groter bij iemand die eerder betalingsproblemen heeft gehad dan bij iemand die altijd netjes op tijd betaalt. Door betalingsachterstanden nog 5 jaar te laten zien, voorkomen we dat je (opnieuw) in de problemen te komen.

Wat kun je doen om een achterstandsmelding te voorkomen?

Met deze tips kun je misschien voorkomen dat je achterstand wordt doorgegeven aan ons.

  1. Betaal op tijd. Laat de betaling van je krediet automatisch afschrijven van je rekening.
  2. Zorg ervoor dat je kredietaanbieder de juiste contactgegevens van je heeft.
  3. Reageer altijd op een betalingsherinnering.
  4. Pak de oorzaak van je betalingsproblemen aan. Zit je bijvoorbeeld zonder baan of zijn je partner en jij uit elkaar en lukt het niet om je krediet te blijven betalen? Neem dan gelijk contact op met je kredietaanbieder, bespreek de mogelijkheden en leg afspraken vast. Misschien kun je een tijdje minder betalen. Of besparen op andere kosten. In internetbankieren zie je zo wat je elke maand uitgeeft. Of maak een overzicht van je inkomsten en uitgaven en vergelijk ze met anderen. Dat kun je doen op de website van het Nibud.

Ben je het niet eens met je afwijzing?

Ben je het er niet mee eens dat je nieuwe krediet wordt afgewezen op basis van je betaalgedrag in het verleden? Dan is het belangrijk om de feiten op een rij te hebben. Waardoor zijn deze achterstanden ontstaan? Wat heb je gedaan om ze te voorkomen? Hoe heb je ze opgelost? En hoe kun je aantonen dat je situatie nu beter is dan toen je betalingsproblemen had? Neem contact op met de kredietaanbieder en bespreek je verhaal nog eens of kijk op de site van Kifid wat je nog meer kunt doen.

Mocht je toch overwegen je verzoek aan BKR te richten, vragen wij je om dit formulier in te vullen. We vragen je onder ander om je consument- of inzagenummer. Deze ontvang je zodra je online bent ingelogd of inzage door middel van het aanvraagformulier hebt gedaan. Dit vragen wij om jouw privacy te waarborgen en verkeerd gebruik van jouw gegevens te voorkomen

Wel willen we je informeren dat jouw kredietverlener je sneller en beter kan helpen met je verzoek. Om tot een juiste beoordeling te komen moet BKR al jouw persoonlijke financiële informatie opvragen bij de kredietverstrekker. Daar gaat veel tijd overheen.

 

Hoe behulpzaam vond je deze pagina?
Bedankt voor je feedback
Er is iets fout gegaan, probeer het opnieuw.