"Artikel"

Studieschulden moeten worden geregistreerd bij Stichting BKR. Hiervoor pleit de Autoriteit Financiële Markten (AFM) in zijn jaarlijkse wetgevingsbrief. Registratie van studieschulden moet voorkomen dat mensen een hypotheek krijgen die te hoog is. De AFM wijst erop dat huishoudens geregeld in problemen komen, doordat ze hun hypotheek niet kunnen betalen. Volgens de AFM hebben veel mensen zulke hoge lasten omdat hypotheekaanbieders niet op de hoogte zijn van hun studieschuld. Uit onderzoek blijkt dat 15% van de starters die schuld niet opgeeft bij de aanvraag van een hypotheek.

Als iemand een hypotheek aanvraagt, weet een hypotheekaanbieder nu vaak niet dat deze persoon een studieschuld heeft. Een hypotheekaanbieder raadpleegt onze gegevens om te kunnen beslissen of het verantwoord is om een krediet te verstrekken. Omdat een studielening niet bij BKR staat geregistreerd, ziet een kredietaanbieder die dus niet. Een studieschuld moet worden opgevraagd bij Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) en apart worden aangeleverd. Dit is wettelijk verplicht. Gebeurt dit niet, dan kan het zomaar zijn dat iemand een hypotheek afsluit die niet past bij zijn financiële situatie.

We ondersteunen daarom de oproep van de AFM om studieschulden bij BKR te registreren. Dit bevordert het financieel welzijn van mensen. In onze recent gepubliceerde Kredietbarometer zien we dat de betalingsproblemen alleen onder jongeren tot 25 jaar nog toenemen. Door nog beter bij te houden wat er wordt geleend, voorkomen we financiële problemen.

Meer over een studieschuld en BKR