"Artikel"

Een aantal jaar geleden besloot het bestuur van Stichting BKR om de IT-systemen onder te brengen in de cloud, en dus zoveel mogelijk standaard infrastructuurplatformen te benutten. Een omvangrijke operatie. CIO Henk Bothof vertelt meer over deze transitie. 

Henk Bothof is Chief Information Officer en bestuurder bij BKR. Zelf is hij sinds september 2020 in dienst van BKR, dus de besluiten over de cloudtransitie waren al voor zijn komst genomen. “Gekozen is voor het Microsoft Azure-platform”, vertelt hij. “Daar hebben we voor gekozen omdat we daarmee een aantal belangrijke verbeteringen verwachten te realiseren.” Tot voor kort stonden alle systemen op eigen infrastructuur in de bunker van BKR. “Ook op twee plekken, om geografisch redundant te kunnen zijn. We manageden onze eigen infrastructuur. Zeker, dat had ook voordelen, maar op de lange termijn zie je dat juist die infrastructuur op een vrij standaard manier in de cloud gefaciliteerd kan worden. Het scheelt ons veel zorgen, bijvoorbeeld ten aanzien van het op- en afschalen van infrastructuur, het beveiligen en managen van de hardware.” 

Omvangrijke operatie 
Een transitie naar de cloud dus en dat heeft veel voeten in aarde. “Het hele CKI-systeem (waar de kredietregistraties in plaatsvinden) is ervoor opnieuw gebouwd, met een nieuwe architectuur. Het kostte zo’n anderhalf jaar om dat goed neer te zetten, van het bedenken tot aan de uitvoering. 1 mei staat in de agenda als datum om dit systeem te lanceren.” Daarnaast moeten de systeembeheerders opnieuw worden opgeleid en getraind: het werken met machines versus het werken in een cloudomgeving zijn twee verschillende disciplines. Ook geldt dat het nieuwe systeem een businesscomponent heeft. Bothof: “Al onze deelnemers kunnen meedoen in testen om te zorgen dat het nieuwe systeem aansluit op hun geautomatiseerde processen. Dat is niet per se verbonden aan de cloudtransitie, maar wel aan de introductie van een nieuw systeem. We hebben nu expres de impact nog beperkt gehouden door het koppelvlak met de deelnemers zo veel mogelijk gelijk te houden. Maar dat gaat bij de verdere ontwikkeling nog veranderen. Een nieuw koppelvlak biedt na de doorontwikkeling veel rechtstreeksere toegang tot de cloudomgeving, met minder schakels, en daarmee minder kans op storingen. We hebben dan ook de mogelijkheid om bijna real time te registreren. De registratie is daarmee veel actueler. Uiteindelijk moeten we zo in staat zijn met elkaar om onze taak efficiënter uit te voeren.”

Wat merk je ervan? 
“De deelnemers merken nu dus nog niet zo veel. Het koppelvlak houden we zoveel mogelijk gelijk. Interne medewerkers van Operations moeten wel worden opgeleid, en dat net in een periode dat de werkdruk al hoog blijkt. Werkvoorraden moeten zijn weggewerkt in het oude systeem voor het nieuwe live gaat. Een flinke eindsprint voor iedereen. Een kans voor Operations is de verbeterde matching bij inzage door consumenten. Dat scheelt straks wellicht tijd”, vertelt Bothof. “Het element ‘cloud’ merken we naar de toekomst toe, doordat we makkelijker kunnen ontwikkelen en daarmee sneller kunnen anticiperen op vragen vanuit deelnemers, maar ook voor interne procesverbeteringen. En verder verwachten we een betere performance en security. 

Over Stichting BKR

Stichting BKR beheert alle kredietgegevens in Nederland, waardoor kredietverstrekkers op basis van de actuele situatie de juiste kredietbeslissing kunnen nemen. Zo voorkomen we dat consumenten meer lenen dan hun portemonnee toelaat en beschermen we het financiële welzijn van heel Nederland. Kredietverstrekkers zijn verplicht elke lening die zij verstrekken, aan te melden bij Stichting BKR. Al die informatie slaan we op in een database zodat er een overzicht is van alle leningen in Nederland en hoe de Nederlanders afbetalen. Naast het beheren van kredietgegevens richt Stichting BKR zich in bredere zin op het voorkomen van problematische schuldsituaties, fraudepreventie en het beperken van financiële risico’s bij kredietverlening. Stichting BKR heeft geen winstoogmerk en bestaat sinds 1965.

Hoe behulpzaam vond je deze pagina?
Bedankt voor je feedback
Er is iets fout gegaan, probeer het opnieuw.