Verslag

De kwetsbare financiële huishouding van jongeren

De bekendheid van Stichting BKR onder jongeren wordt steeds groter. Van de jongeren tussen 18 en 24 jaar kent 54% BKR tegenover 40% in 2016. Bij de groep van 25 tot 34 jaar kent zelfs 82% BKR. In 2016 was dat nog 61% procent. Toch is ruim 14% van de mensen met betalingsproblemen onder de 30 jaar. Het absolute aantal jongeren met betalingsproblemen is weliswaar nog laag, maar de betalingsproblemen onder jongeren tot 24 jaar zijn de afgelopen vijf jaar bijna verdubbeld. Wat zijn precies de financiële obstakels die jongeren van vandaag tegenkomen? We vroegen het aan Marion Weijers, senior adviseur budgetvoorlichting bij het Nibud.

De achttiende verjaardag is cruciaal. Letterlijk van de ene op de andere dag is een jongere volgens de wet volwassen en als het gaat om financiële zaken is dat dus een keihard omslagpunt. “Je bent dan ineens zelf verantwoordelijk voor je financiën”, licht Marion Weijers van het Nibud toe. En dus: zelf een zorgverzekering afsluiten of zorgtoeslag aanvragen. Je mag plotseling rood staan op je bankrekening en zelf een (DUO)lening afsluiten. Je mag en moet ineens heel veel en dat kan soms best lastig zijn.

Zorgverzekering
Het zijn ook vaak deze zaken waar jongeren (18-24 jaar) tegenaanlopen. Een zorgverzekering is wettelijk verplicht en níet afsluiten kan voor flinke financiële problemen en boetes zorgen. Daarnaast verliezen jongeren zich soms in aankopen op internet. Jongeren hebben vaker te maken met impulsiviteit, statusgevoeligheid in de vorm van materialisme, kortetermijndenken, verleidingen en druk uit hun sociale omgeving.

Jongeren hebben gemiddeld 16 abonnementen
Financiële problemen ontstaan soms ook op het moment dat jongeren zelfstandig gaan wonen. “Dan gaat een groot deel van je inkomen naar de woonlasten, zorgverzekering, telefoon en andere vaste lasten. En blijft er vaak minder geld over om te sparen of om leuke dingen te doen. Het helpt als je van huis uit financiële opvoeding hebt meegekregen. Dan weet je dat leven geld kost”, vertelt Weijers. Daarnaast geldt dat veel jongeren wisselende inkomsten hebben, of dat die inkomsten in deze tijd van het coronavirus weggevallen. Allerlei abonnementen, voor bijvoorbeeld telefoon en streamingdiensten, lopen gewoon door. Gemiddeld heeft een jongere maar liefst 16 abonnementen. Jongeren realiseren zich vaak minder goed dat abonnementen vaste lasten zijn, die niet zomaar kunnen worden stopgezet en die behoorlijk op de financiële huishouding drukken.

Ondersteuning
Ondersteuning van deze jongeren is gewenst, maar is lastig. Weijers stelt vast dat jongeren niet zo snel hulp zoeken. “Ze willen het zelf kunnen en schaamte speelt een rol. Daarom heeft het Nibud speciaal voor jongeren online tools zoals ‘bijna-18.nl’ en ‘Geldchecker.nl’ om ze te helpen weer grip te krijgen op hun financiën. En het is nodig, want 26% van de 18- tot 35-jarigen heeft ernstige betalingsproblemen. Daarnaast weten jongeren niet altijd waar ze recht op hebben en is ons Nederlands systeem ingewikkeld. Rekeningen komen binnen via mail, per post of staan in de mijn-omgevingen. Dit helpt niet mee om een goed overzicht te krijgen. Jongeren zijn wel digitaal vaardig, maar hebben vaak geen duidelijk systeem voor hun administratie. Daardoor zien ze belangrijke documenten in de e-mail vaker over het hoofd, of vergeten ze welke abonnementen er nog lopen. Alles op één centrale plek, zoals vroeger in de ordner, is belangrijk. Dat kan ook op de computer, maar dat moet je wel zelf regelen.”

Interessant? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief of magazine.

Over Stichting BKR

Stichting BKR beheert alle kredietgegevens in Nederland, waardoor kredietverstrekkers op basis van de actuele situatie de juiste kredietbeslissing kunnen nemen. Zo voorkomen we dat consumenten meer lenen dan hun portemonnee toelaat en beschermen we het financiële welzijn van heel Nederland. Kredietverstrekkers zijn verplicht elke lening die zij verstrekken, aan te melden bij Stichting BKR. Al die informatie slaan we op in een database zodat er een overzicht is van alle leningen in Nederland en hoe de Nederlanders afbetalen. Naast het beheren van kredietgegevens richt Stichting BKR zich in bredere zin op het voorkomen van problematische schuldsituaties, fraudepreventie en het beperken van financiële risico’s bij kredietverlening. Stichting BKR heeft geen winstoogmerk en bestaat sinds 1965.

Lees verder: