"Artikel"

Om grote financiële problemen te voorkomen, zijn snel nieuwe vormen van schuldsanering nodig in Nederland. Dat zegt Arjan Vliegenthart, directeur-bestuurder van het Nibud, in een interview in Inzichtelijk. De derde editie van ons magazine over financieel welzijn lees je nu online.

 “Ik maak mij echt grote zorgen dat de coronacrisis uiteindelijk uitdraait op een armoedecrisis. Nu al geeft een op de drie Nederlanders aan bang te zijn straks zijn rekeningen niet meer te kunnen betalen”, aldus Vliegenthart in Inzichtelijk.

In het magazine is ook aandacht voor ‘abonnementsgedrag’, oftewel Product as a Service. Daarbij betalen we voor het gebruik van een product zonder het echt te bezitten. Bekende voorbeelden zijn Netflix en Spotify, maar consumenten leasen ook steeds vaker wasmachines, bedden, laptops en auto’s.

Hoogeleraar Esther-Mirjam Sent zoekt een verklaring voor het feit dat mannen veel vaker dan vrouwen betalingsproblemen hebben. “Ze zijn onrealistisch optimistisch.”

Verder legt de Amsterdamse wethouder Marjolein Moorman uit waarom haar stad vol inzet op vroegsignalering bij schulden en vertelt NVB-voorzitter Chris Buijink hoe de Nederlandse banken ervoor staan.

Lees alle artikelen nu in Inzichtelijk.

Over Stichting BKR

Stichting BKR beheert alle kredietgegevens in Nederland, waardoor kredietverstrekkers op basis van de actuele situatie de juiste kredietbeslissing kunnen nemen. Zo voorkomen we dat consumenten meer lenen dan hun portemonnee toelaat en beschermen we het financiële welzijn van heel Nederland. Kredietverstrekkers zijn verplicht elke lening die zij verstrekken, aan te melden bij Stichting BKR. Al die informatie slaan we op in een database zodat er een overzicht is van alle leningen in Nederland en hoe de Nederlanders afbetalen. Naast het beheren van kredietgegevens richt Stichting BKR zich in bredere zin op het voorkomen van problematische schuldsituaties, fraudepreventie en het beperken van financiële risico’s bij kredietverlening. Stichting BKR heeft geen winstoogmerk en bestaat sinds 1965.

Hoe behulpzaam vond je deze pagina?
Bedankt voor je feedback
Er is iets fout gegaan, probeer het opnieuw.