

‘VPS laat ons zien waar hulp nodig is’
De gemeente Woerden maakt actief gebruik van Vindplaats voor Schulden (VPS) van Stichting BKR. Met dit systeem kunnen zij inwoners met betalingsproblemen tijdig in beeld krijgen. Wopkje Goedhart, consulent vroegsignalering schulden bij de gemeente Woerden, ziet dagelijks hoe belangrijk het gebruik van VPS is. “Je wilt mensen op tijd bereiken, en dat lukt alleen als je weet waar je moet zijn en daar helpt VPS bij”, aldus Goedhart.
Waarom is het delen van informatie zo belangrijk bij vroegsignalering?
Goedhart: “Als we geen informatie krijgen als gemeente, weten we simpelweg niet bij wie we moeten aankloppen. Juist die eerste signalen van bijvoorbeeld huurachterstanden of onbetaalde energierekeningen geven ons de kans om in actie te komen voordat de situatie escaleert.”
Hoe ondersteunt VPS in dit proces?
“Wij krijgen gemiddeld 200 meldingen van betalingsachterstanden per maand. Alle data komen veilig en op een centrale plek binnen. Het is juridisch goed geregeld en veel veiliger dan losse e-mails of Excel-bestanden. Ook als er meerdere signalen op een adres zijn kun je die samen zien in een dossier. Deze opties geven overzicht en maken het mogelijk om sneller te schakelen. Sinds kort kunnen we ook rechtstreeks via VPS e-mails versturen, wat fijn is als je meerdere mensen tegelijk wilt bereiken. Je kunt bijhouden wat je gedaan hebt en of er contact is geweest, dat maakt het werk overzichtelijk ook als je met meerdere collega’s werkt.”
Hoe verloopt de samenwerking tussen de gemeente en vastelastenpartners via VPS?
“Elke maand ontvangen we via VPS een overzicht van alle betalingsachterstanden die door vastelastenpartners zijn aangeleverd. Denk aan energiebedrijven, waterleveranciers, zorgverzekeraars en woningcorporaties. Voor elk adres is er een apart mapje in het portaal waarin wij kunnen zien wat er speelt. In Woerden hebben we bijvoorbeeld met één grote woningcorporatie veel direct contact, daarmee checken we bijvoorbeeld eerst of een signaal klopt voordat we op huisbezoek gaan. Met andere partijen verloopt het contact meestal via de inwoner.”
Wat levert het gebruik van VPS concreet op in de praktijk?
“Het belangrijkste is dat we mensen eerder in beeld krijgen. Soms kunnen we iemand direct doorverwijzen naar schuldhulpverlening, soms helpen we met het treffen van betalingsregelingen of geven we alleen even een zetje in de goede richting. Dit is niet altijd zichtbaar of meetbaar. Een brief kan iemand al aan het denken zetten om zelf iets te regelen, zonder dat wij daar iets van terugzien. Het contactmoment is er wel geweest en dat is waardevol. Ook zien we af en toe dat er al flinke schulden zijn, en dan is het goed dat wij als gemeente er op tijd bij zijn. In zulke gevallen kunnen we schakelen met schuldhulpverlening of samen met de inwoner afspraken maken met schuldeisers, zodat verdere problemen worden voorkomen.”