Banken en schuldhulpverleners slaan handen ineen

De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) heeft samen met de branchevereniging voor financieel hulpverleners, de Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet (NVVK), een convenant gesloten om consumenten met problematische schulden sneller op weg te helpen naar een duurzame oplossing. Volgens Ronit van der Schaaf, adviseur Financiële Gezondheid en Schuldenproblematiek bij de NVB, is het convenant een belangrijk puzzelstuk in een bredere aanpak. “Financiële gezondheid is een van onze speerpunten. Het convenant past in een groter geheel, waarmee we de financiële gezondheid van consumenten willen verbeteren.”

Banken zetten al jaren in op initiatieven als budgetcoaching en verwijzen door naar de juiste hulp via Geldfit. Begin dit jaar ondertekenden ruim 25 publieke en private partijen een afsprakenkader voor sociaal incasseren. “In het kader zetten wij de standaard voor de manier hoe wij willen communiceren met consumenten met betalingsproblemen en hoe we rekening houden met hun financiële draagkracht. Het nieuwe convenant sluit daar naadloos op aan”, vertelt Van der Schaaf. “Als je de financiële gezondheid van consumenten belangrijk vindt, moet je ook goede afspraken maken met schuldhulpverleners voor consumenten met problematische schulden.”

Incasso pauzeren voor rust en perspectief
De kern van het convenant is het tijdelijk pauzeren van incassomaatregelen zodra een consument zich meldt bij de schuldhulpverlening. “Schulden lopen vaak snel op door incassokosten, vooral als er meerdere schuldeisers zijn”, schetst Van der Schaaf. Het convenant voorziet daarom in twee fasen waarin de bank haar incassoproces stilzet. Eerst is er een stabilisatiefase die op gang komt zodra de schuldhulpverlener de consument in beeld heeft. De tweede fase start bij het opstellen van een schuldregelvoorstel. Elke fase kan vier tot maximaal acht maanden duren.

“Het pauzeren van de incassomaatregelen vermindert de stress enorm voor de consument. De schuldhulpverlener zoekt contact met alle schuldeisers en werkt aan een minnelijke schuldregeling. Dit geeft duidelijkheid en rust voor de consument en bank.” Door de zogenaamde pauzeknop in te drukken, krijgt de consument de ruimte om samen met de hulpverlener te werken aan een oplossing. “Pas als er een totaalbeeld is, kan er een schuldregeling worden getroffen”, aldus Van der Schaaf.

Snellere schuldregelingen dankzij ‘bij voorbaat akkoord’
Het convenant maakt niet alleen meer rust mogelijk, maar ook versnelling. Banken geven voortaan ‘bij voorbaat akkoord’ op de berekening van een schuldregelvoorstel zodra ze informatie over de vordering verstrekken. “Voorheen moest elke schuldeiser afzonderlijk een plan goedkeuren, wat maanden kon duren. Nu krijgen consumenten sneller duidelijkheid en kunnen ze eerder toewerken naar een schuldenvrije toekomst”, licht Van der Schaaf toe.

De kredietregistratie verandert door het convenant niet. “Een achterstand blijft geregistreerd tot deze is opgelost”, zegt Van der Schaaf. “Maar juist door de versnelling kunnen consumenten sneller hun registratie herstellen.”

Lange termijn: minder rechtszaken en meer begeleiding
De NVB ziet meerdere langetermijneffecten. “Doordat schuldhulpverleners minder tijd kwijt zijn aan onderhandelingen, houdt de schuldhulpverlener meer tijd over voor persoonlijke begeleiding. Dat is cruciaal, want naast het oplossen van schulden is bijvoorbeeld gedragsverandering vaak nodig”, legt Van der Schaaf uit. Bovendien verwacht de NVB dat de doorlooptijd en het aantal rechtszaken zal afnemen. “We voorkomen dat dossiers doorstromen naar dwangakkoorden of de wettelijke schuldsanering. Dit convenant geeft een enorme impuls aan sociaal incasseren.”

Het grotere doel is ambitieus. “We willen in 2030 het aantal financieel ongezonde en kwetsbare huishoudens halveren ten opzichte van 2015”, benadrukt Van der Schaaf. “Je kunt het verzachtend noemen voor de consument, maar ook zakelijk gezien heeft iedereen er baat bij. Het is een echte win-win.”