Woonlastenmonitor NHG biedt inzicht in financiële zorgen woningeigenaren

Ze lossen hun hypotheek keurig op tijd af, maar veel woningeigenaren maken zich ondertussen wel zorgen over de eigen financiële situatie. Dat blijkt uit de Woonlastenmonitor die Nationale Hypotheek Garantie (NHG) eerder dit jaar lanceerde. De tool moet meer inzicht bieden in de financiële situatie en de zorgen van woningeigenaren.

Volgens voorzitter Carla Muters van de Raad van Bestuur biedt NHG ruim 1,4 miljoen woningeigenaren een vangnet in kwetsbare situaties en woningbehoud waar mogelijk. De stichting wil bovendien een bijdrage leveren aan een beter functionerende koopwoningmarkt. “De Woonlastenmonitor stelt ons en andere stakeholders daarbij in staat om voortaan beter de vinger aan de pols te houden”, aldus Muters. 

Bij de Woonlastenmonitor wordt informatie over betalingsachterstanden volgens haar gecombineerd met eigen NHG-onderzoek onder een representatieve groep woningeigenaren met een hypotheek in Nederland. “De eerste editie maakte meteen duidelijk hoe belangrijk dat is. Aan de ene kant bevindt het aantal betalingsachterstanden zich op een historisch laag niveau, want woningeigenaren betalen hun maandelijkse hypotheek pas niet meer als het water ze in financieel opzicht aan de lippen staat. Dat geeft echter een vertekend beeld, want aan de andere kant blijkt namelijk uit het onderzoek dat bijna één op de vier geënquêteerden zich zorgen maakt over de eigen financiële situatie. Eén op de vijf woningeigenaren geeft bovendien aan de afgelopen twaalf maanden moeite te hebben gehad met het betalen van de hypotheeklasten.”

Verontrustende resultaten
Muters noemt dergelijke onderzoeksresultaten ‘verontrustend’. Uit de eerste Woonlastenmonitor blijkt volgens haar verder dat bijna één op de vijf woningeigenaren niet in staat is om een financiële tegenslag gelijk aan het maandinkomen van het huishouden op te vangen zonder aanvullende actie, zoals geld lenen, iets verkopen of extra werken. Bijna twee op de vijf woningeigenaren geven aan dat het inkomen net genoeg of niet genoeg is om alle kosten en vaste lasten te kunnen betalen. Van de geënquêteerden die te kennen geven dat het inkomen niet genoeg is om alle kosten en vaste lasten te kunnen betalen (6 procent), heeft bijna drie op de vier het uitgavenpatroon aangepast. Muters: “Bijvoorbeeld door minder uit te geven aan vakantie, leuke dingen, horeca, boodschappen en/of het onderhoud van de woning. Of door te bezuinigen op energie.”

Pro-actiever reageren
Door tot op provincieniveau trends, ontwikkelingen en betalingsproblemen aan het licht te brengen, stelt de Woonlastenmonitor NHG en andere stakeholders volgens Muters in staat om pro-actiever te reageren en consumenten met financiële problemen nog eerder en gerichter te helpen. “Belangrijk, want hoe eerder onze adviseurs en coaches erbij zijn, hoe meer ze over het algemeen kunnen betekenen. Uit de Woonlastenmonitor blijkt echter dat 40 procent van de woningeigenaren niet van plan is professionele hulp te zoeken bij dreigende financiële problemen. De uitdaging voor ons en voor andere hypotheekverstrekkers en -adviseurs is dus om nieuwe methoden te ontwikkelen om deze kwetsbare groep op tijd te bereiken en te helpen. Dat begint met inzicht in hun situatie en daar draagt de Woonlastenmonitor aan bij.”

Financieel gezond Nederland
Muters benadrukt dat de Woonlastenmonitor openbaar is. “Zowel professionals als consumenten kunnen voortaan hun voordeel doen met de door ons verzamelde data en onderzoeksgegevens. Dat doen we zelf ook, door onze modellen, producten en hulp voortdurend te finetunen en te verbeteren. Dat consumenten zelfs bezuinigen op energie om hun hypotheek maar te kunnen betalen, stimuleert ons bijvoorbeeld om het verduurzamen van woningen nog goedkoper en eenvoudiger te maken. Dat werpt vruchten af: het aantal hypotheken met NHG waarin energiebesparende maatregelen zijn meegefinancierd, vertoont al jaren een stijgende lijn.”

Net als Stichting BKR wil volgens Muters ook NHG een bijdrage leveren aan een ‘financieel gezond Nederland’. “De Woonlastenmonitor levert daar een bijdrage aan, door trends en ontwikkelingen te signaleren waar organisaties als BKR en NHG op kunnen anticiperen. Het liefst zou ik daarbij de krachten bundelen. Door de data van beide organisaties te combineren, krijgen we nog meer zicht en grip op de financiële situatie, zorgen en problemen van woningeigenaren. Samen kunnen we deze mensen in de toekomst nog beter helpen.”

Meer informatie: De Woonlastenmonitor (nhg.nl)