Artikel

Begin dit jaar stond het huilen Paul nader dan het lachen. Fikse schulden en lage inkomsten: de toekomst leek een groot zwart gat. Dankzij vrijwilliger Douwe Roel Bosma van Stek Budgetmaatjes070 gloort er nu voorzichtig weer licht aan de horizon voor voormalige horecaondernemer Paul.

“Vanaf 2017 ging mijn horecazaak al bergafwaarts. Corona en de lockdowns gaven de nekslag. Mijn schulden liepen snel op. De coronasteun kwam pas na zeven maanden en was minimaal. Veel te weinig om alle rekeningen van te kunnen betalen. Na de laatste lockdown had ik er genoeg van. Ik stopte met de zaak en gaf mijn huurpand op. Vervolgens ben ik parttime als schoonmaker gaan werken”, vertelt Paul zijn verhaal.

Chaos op chaos
Douwe Roel Bosma, vrijwilliger bij Stek Budgetmaatjes070, herinnert zich het begin: “Eind 2022 zocht Paul hulp bij de gemeente Den Haag, in de hoop op schuldhulpverlening. De klantbegeleider van de gemeente ontdekte al snel een grote administratie-achterstand.” Paul vult aan: ”Tijdens het runnen van mijn horecazaak was ik een wervelwind. Rekeningen bleven liggen, zo ook mijn administratie. Door de lockdowns kreeg ik daar eindelijk tijd voor, maar tegen die tijd zag ik door de bomen het bos niet meer. Ik kon de rekeningen toch niet meer betalen. Waarom zou ik nog moeite doen?” Om eerst de administratieve chaos aan te pakken, zocht de klantbegeleider van de gemeente contact met Stek Den Haag. Stek Budgetmaatjes070 koppelde begin dit jaar Paul aan Douwe.

Resultaat
Douwe pakte de chaos helder en gestructureerd aan. “Als eerste stopten we alle post per instantie in aparte mappen. Daarna hebben we alle rekeningen keurig in Excel gezet. Dat bracht meteen helderheid. Wie waren de deurwaarders? Welke schuldeisers waren er? Over welke periode ging het en om welke openstaande bedragen?” legt Douwe uit. Instanties en bedrijven bleken behulpzaam en dachten mee over mogelijke oplossingen. “We hebben ze allemaal gebeld om de openstaande bedragen te checken”, voegt Paul toe.

Binnen de korte keren schrapte het duo maar liefst € 100.000 aan dubbele rekeningen van de deurwaarders. “Negen dikke mappen brachten we terug tot twee werkzame mappen”, vertelt Douwe met een tevreden glimlach. “Eén map voor de crediteuren en incassobureaus. Een tweede map voor de Belastingdienst. Zodra Pauls voormalige administrateur de achterstallige belastingaangiftes over 2019 en 2020 doorvoert, verdwijnt ook het grootste deel van dat openstaande bedrag. Er staan namelijk schattingen in het systeem voor inkomsten en loonheffingen die Paul nooit heeft gehad”, legt Douwe uit. “Voor een schuldhulpverleningstraject moet het dossier compleet zijn. Is alles afgerond, dan leveren we het dossier compleet aan bij de klantbegeleider van de gemeente Den Haag. Die neemt dan de vervolgstappen voor het schuldhulpverleningstraject.”

Rust
Rekeningen laat Paul niet meer liggen. “In de tijd vóór mijn horecaonderneming hield ik prima mijn administratie bij. Naast de mappen met oude rekeningen heb ik nu een map Toekomst. Daarin hou ik vanaf begin dit jaar zelf alles bij. Arbeidsovereenkomsten, loonstroken, correspondentie, rekeningen, en dat gaat goed”. Douwe beaamt dit. “Paul heeft nu een overzicht van zijn inkomsten en uitgaven. Dat geeft houvast. We zien elkaar twee keer in de week en hebben tussendoor ook contact. Ook tijdens het schuldhulpverleningstraject blijf ik hem ondersteunen.”

En zo gloort er voorzichtig weer licht aan de horizon, al geeft Paul aan dat hij pas echt vooruit kan kijken als ook het schuldhulpverleningstraject is afgesloten. “Maar, recentelijk ben ik aangenomen bij een bedrijf waar ik ga werken en leren tegelijk. Een uitdagende baan met volop ontwikkelmogelijkheden. Daar heb ik veel zin in!”

Over Stichting BKR

Stichting BKR beheert alle kredietgegevens in Nederland, waardoor kredietverstrekkers op basis van de actuele situatie de juiste kredietbeslissing kunnen nemen. Zo voorkomen we dat consumenten meer lenen dan hun portemonnee toelaat en beschermen we het financiële welzijn van heel Nederland. Kredietverstrekkers zijn verplicht elke lening die zij verstrekken, aan te melden bij Stichting BKR. Al die informatie slaan we op in een database zodat er een overzicht is van alle leningen in Nederland en hoe de Nederlanders afbetalen. Naast het beheren van kredietgegevens richt Stichting BKR zich in bredere zin op het voorkomen van problematische schuldsituaties, fraudepreventie en het beperken van financiële risico’s bij kredietverlening. Stichting BKR heeft geen winstoogmerk en bestaat sinds 1965.

Hoe behulpzaam vond je deze pagina?
Bedankt voor je feedback
Er is iets fout gegaan, probeer het opnieuw.