

Nieuwe regelgeving zet registratie private autolease onder druk
De zelfregulering van private autolease dreigt het onderspit te delven. De leasebranche regelt dit nu met een eigen keurmerk en vrijwillige registratie in het kredietregister van Stichting BKR. Door wetswijzigingen kan private lease binnenkort onder toezicht vallen. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) adviseerde eerder om deelname aan kredietregistratie wettelijk verplicht te stellen, in plaats van via vrijwillige zelfregulering zoals bij het keurmerk. In een interview in de komende editie van BKR Inzichtelijk reageert voorzitter Renate Hemerik van de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA). Zij ziet het als een zeer zorgelijke situatie. “De consument schiet hier helemaal niets mee op.”
De markt voor private autolease is booming: het gaat om een kwart miljoen auto’s en een totaalbedrag van 6 miljard euro. Om consumenten goed te beschermen, kwam de VNA in 2016 onder meer met het Keurmerk Private Lease en sprak ze met deelnemers af dat alle private leasecontracten worden geregistreerd bij BKR. Dat gaat uitstekend, aldus voorzitter Hemerik. “Er zijn amper geschillen en betalingsproblemen als gevolg van private autolease komen vrijwel niet voor. En het voordeel van de registratie bij BKR is dat andere bij BKR aangesloten partijen kunnen zien of iemand een private autoleasecontract heeft, waardoor ze beter kunnen inschatten hoe kredietwaardig de consument is.” Maar de zelfregulering wordt bedreigd. In de ijver om de Europese richtlijn Consumer Credit Directive 2 (CCD2) te implementeren, overweegt het ministerie van Financiën om private lease zonder koopoptie aan te merken als krediet en onder de Wet op het financieel toezicht (Wft) te laten vallen.
Ongepast
In reactie op een internetconsultatie over dit onderwerp is de VNA uiterst negatief. Het zou leiden tot onnodige regeldruk en hoge kosten voor de Nederlandse aanbieders en dus ook voor de consument. Hemerik benadrukt dat private lease zonder koopoptie een huurproduct is, geen krediet. “Het is heel simpel: jij gaat met mij een overeenkomst aan en krijgt van mij een auto in gebruik. Die is en blijft van mij, staat op mijn balans, ik heb er alle rechten op. Jij mag hem gebruiken, betaalt mij een bedrag per maand en aan het eind van de rit geef je die auto weer terug. Net als met vakantie als je op het vliegveld landt, een auto huurt en die aan het einde van je vakantie weer inlevert. Voor ons staat bescherming van de consument hoog in het vaandel. Binnen het keurmerk is dit geregeld met een voorgeschreven financiële check inclusief de raadpleging van en registratie in het kredietregister, evenwichtige algemene voorwaarden en uitgebreide voorwaarden voor de deelnemers. Het geheel is afgestemd op het huurproduct. De Wft is dus helemaal niet van toepassing, want die gaat over financiële producten en niet over huur. Het zou ongepast en disproportioneel zijn om een private lease onder de financiële wetgeving te brengen. Zo ziet Brussel het ook en daarom is private autolease buiten de CCD2 gebleven.”
Bizar
Daarnaast is er een andere uitdaging en dat is dat de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) in een advies aan de wetgever vraagtekens heeft geplaatst bij de ‘vrijwillige registratie’ in het kredietregister. Als gevolg hiervan zou private autolease misschien in de toekomst – als de Wet stelsel kredietregistratie er is- niet meer via zelfregulering in het kredietregister geregistreerd kunnen worden. Hemerik vindt dit onbegrijpelijk. “Het is toch eigenlijk bizar dat je als sector ten behoeve van het aangaan van een overeenkomst zorgvuldig wilt raadplegen en registreren, en dat dit straks niet meer mag. Het is ook tegen de intentie van de overheid om meer zicht te krijgen op schuldenproblematiek. Registratie bij BKR draagt bij aan noodzakelijke inzage in de maandelijkse lasten en het betaalgedrag van consumenten. Hiermee wordt een belangrijke bijdrage geleverd aan het voorkomen van overkreditering.”