Wat denken consumenten en wat beweegt hen?

De afgelopen periode hebben wij ons verdiept in de consument. We wilden achterhalen hoe consumenten denken over het afsluiten van een lening en hoe men denkt over BKR. Wij schakelden de hulp in van Motivaction.

Motivaction is een marktonderzoeksbureau met veel expertise op het gebied van doelgroepsegmentatie en consumentenonderzoek. Zij hebben een unieke segmentatietool ontwikkeld waarmee je doelgroepen gerichter kunt definiëren en beter kunt begrijpen.

Over risicomijders en spenders
Uit het onderzoek blijkt dat consumenten leningen om de meest uiteenlopende redenen afsluiten, maar dat de houding ten aanzien van leningen verschilt tussen verschillende groepen consumenten. Zo gaan ‘risicomijders’ alleen een lening aan als men echt niet anders kan of als het te lenen bedrag te hoog is, bijvoorbeeld in het geval van een hypotheek. ‘Spenders’ proberen weliswaar probleemschulden te vermijden, maar lijken makkelijker een lening af te sluiten dan de risicomijders.

Weinig kennis van BKR
We zien dat BKR een hoge naamsbekendheid heeft, maar dat de feitelijk kennis van BKR gering is. Daarom is één van onze speerpunten dit jaar om onze website geheel te vernieuwen en duidelijker aan te geven waar BKR voor staat en waar we consumenten, en ook onze zakelijke klanten, mee kunnen helpen.

Wordt vervolgd …
Naast inzichten over leningen en BKR hebben we ook inzichten opgedaan over ons huidige productaanbod voor consumenten, mijnBKR en hebben we een aantal vooruitstrevende denkrichtingen kunnen toetsen. Dit heeft ons verrassende uitkomsten opgeleverd. Hier gaan we ook mee aan de slag en ons streven is om meer producten voor consumenten in de markt te gaan zetten die tegelijkertijd voldoen aan de behoefte van consumenten en de positionering van BKR versterken.

Naar het volgende artikel