24/7 zekerheid: 2e datacentrum BKR Amsterdam

‘Als Tiel uit de lucht is, merkt de klant daar niets van’

Vier jaar is er gewerkt aan het tweede datacentrum van BKR. Het was vanzelfsprekend dat dit er zou komen. Erik van de Poel, directeur ICT van BKR: ‘Als je de kraan opendraait, komt er water uit. Diezelfde vanzelfsprekendheid geldt voor onze systemen. Onze klanten verwachten dat zij 24/7 kunnen toetsen. En terecht.’

Met de bouw van het nieuwe datacentrum, had BKR drie doelen voor ogen. Erik: ‘Op de eerste plaats wilden we schaalbaar zijn. We willen kunnen uitbreiden wanneer mogelijk en noodzakelijk. Dat kan nu moeiteloos. Als we honderd nieuwe aansluitingen of een paar miljoen extra toetsingen krijgen, kunnen we dat meteen regelen.’

Toetsen in minder dan een halve seconde
‘Daarnaast zijn bereikbaarheid en responstijd belangrijk. Een klant moet razendsnel een toets kunnen uitvoeren. We waren al snel, maar de gemiddelde wachttijd is nu onder de 0,2 seconden. Als er iets gebeurt op één van beide locaties, dan blijven we gewoon bereikbaar. De klant merkt daar absoluut niets van. We hoeven niet meer – zoals eerst – alles opnieuw op te bouwen.’

Professionele hackers aan het werk
‘Natuurlijk hebben we ook gefocust op veiligheid. We zijn altijd veilig geweest, maar de wereld om ons heen is onveiliger geworden. Je moet dus constant bezig blijven. We zetten nu professionele hackers in om te kijken of zij de systemen kunnen kraken. En we doen aan realtime monitoring. Zo zien we direct als er iets vreemds gebeurt.’

Nieuwe aansluitmogelijkheden voor onze klanten
‘Dit project is afgerond, maar we hebben een mooie nieuwe uitdaging voor de komende tijd: we gaan de aansluitmogelijkheden eenvoudiger maken. Veel klanten vragen daarom. En natuurlijk blijft veiligheid altijd ons aandachtspunt. We moeten voorop blijven lopen, anders loop je achter en dat is ondenkbaar. Dag en nacht werken we aan een betrouwbare dienstverlening en dat doen we graag.’

Naar het volgende artikel