Idensys en iDIN: de nieuwe voordeuren

Consument kan makkelijker bij eigen gegevens


Stelt u zich eens voor: u zit met uw klant in gesprek en vraagt naar zijn BKR-registratie. De klant pakt zijn smartphone en vijf minuten later heeft hij het antwoord. Dankzij twee nieuwe platformen voor online zekerheid zou dit straks zo maar de realiteit kunnen zijn.

Veilig, makkelijk en snel
Idensys
IDINBKR vindt het belangrijk dat consumenten op een veilige, makkelijke en snelle manier hun gegevens kunnen opvragen. De huidige werkwijze werkt weliswaar zeer veilig, maar is complex en het duurt te lang voordat je gegevens echt kunt inzien. Dit willen we verbeteren en klantvriendelijker maken. Idensys, een initiatief van de overheid, en iDIN, ontwikkeld door banken, kunnen hierbij helpen. Beide platforms zorgen ervoor dat consumenten op een veilige, makkelijke én snelle manier online toegang hebben tot allerlei gegevens.

Pilotfase
Wij dragen graag bij aan deze nieuwe ontwikkelingen. Daarom draaien we mee in de pilot van Idensys en starten we ook binnenkort met de pilot voor iDIN. Het idee is dat klanten straks Idensys en iDIN gebruiken als nieuwe voordeur naar hun BKR-gegevens. Uiteraard gaan we pas over als we 100% tevreden zijn over de werkwijze. Bovendien blijft de huidige manier van inloggen voorlopig ook nog bestaan.

Meer financieel bewustzijn
Als consumenten hun BKR-gegevens sneller en makkelijker kunnen inzien, draagt dit bij aan transparantie en gemak voor de consument. Iemand die een lening overweegt, kan straks veel makkelijker ‘even’ kijken hoe hij geregistreerd staat. Dit zal zeker leiden tot een groter financieel bewustzijn.

Betere kwaliteit aanvragen
Ook voor kredietverstrekkers en banken brengt dit veel voordelen met zich mee. Want een consument met meer inzicht in zijn financiële situatie, kan zelf al bepalen of hij wel of niet voor een lening in aanmerking komt. Hiermee wordt de kans kleiner dat kredietverstrekkers aan het eind van een aanvraagproces ‘nee’ moeten verkopen. Dat scheelt kostbare tijd. 

Naar het volgende artikel.