BKR Status Toets voor intermediairs grote stap vooruit

stoplicht

Code geeft goede indicatie 


De BKR Status Toets geeft actuele indicatieve informatie of een consument bekend is bij BKR en of hij al dan niet actuele betalingsachterstanden heeft. Dit is vooral van belang voor zakelijke klanten die niet in CKI mogen toetsen. 

Indicatie financiële situatie
Tot voor kort was het voor intermediairs niet mogelijk om gegevens van BKR te ontvangen over (potentiële) klanten, consumenten die bij hen aankloppen voor een financieel advies. Terwijl ook intermediairs er zeer veel baat bij hebben als zij vooraf weten hoe hun klant er financieel voor staat. Gelukkig kunnen we nu met de BKR Status Toets een belangrijke indicatie geven aan de financieel adviseur over de financiële situatie van zijn klant. De informatie kan op verzoek van de consument nu wel worden opgevraagd.

Belangrijk voor intermediair
Ondernemer Marco Verbrugge van Verbrugge Groep BV werkt sinds drie maanden via de Nationale Hypotheekbond met de BKR Status Toets. Hij gebruikt de toets in elk gesprek dat hij met een bestaande klant heeft. In de korte periode dat hij de toets gebruikt, heeft het licht altijd op groen gestaan. “Dat is natuurlijk goed nieuws. Maar mocht het licht een keer op rood of oranje staan, dan is dat ook waardevolle informatie. Je gaat het gesprek dan anders in.”

Meer inzicht
Eén van de belangrijkste redenen om voor de BKR Status Toets te kiezen, is het inzicht in de klantsituatie. Kredietverstrekkers hebben dat inzicht wel, intermediairs niet. Verbrugge: “Ik vond het vervelend dat wij geen inzage hadden in CKI en banken wel. Deze nieuwe mogelijkheid van BKR verkleint de achterstand tussen het intermediair en de bank. Daar ben ik heel content mee. Bovendien kunnen we ons werk zo beter doen.”

Juiste proporties
Toch gaat een kleurcode Marco Verbrugge nog niet ver genoeg: “Ik wil ook weten waar een oranje of rood licht vandaan komt. Nu moet mijn klant alsnog zijn gegevens gaan opvragen bij BKR en dat duurt ook weer een paar dagen. Bovendien kunnen veel mensen zo’n overzicht niet goed interpreteren. Als ik het meteen met hen kan bespreken, kan ik het terugbrengen naar de juiste proporties. Het is vaak niet zo groot als het lijkt.” De wens van Verbrugge is weliswaar duidelijk, maar gaat vooralsnog niet in vervulling.

Budgetcoach
Tot slot benadrukt Verbrugge hoe belangrijk de rol van het intermediair is voor een klant, zeker als deze een negatieve registratie heeft: “Een bank heeft dan niet zoveel mogelijkheden meer. Wij wel. Ik ben soms een soort budgetcoach en kan met een klant rond de tafel gaan, bespreken wat de situatie is en bekijken waar een negatieve registratie vandaan komt. Vaak weten klanten dat niet eens. Vervolgens kan ik een advies geven dat specifiek voor die klant geldt.”

Veel interesse
Verbrugge Groep is niet het enige kantoor dat blij is met de Status Toets. Vincent Sueters, accountmanager bij BKR, ziet dat er veel interesse is vanuit het intermediair: “Ze geven ook allemaal dezelfde reden aan: meer inzicht in de financiële situatie van hun klant zodat ze de klant beter kunnen adviseren.”

Naar het volgende artikel.