BKR Schulden Monitor 2020

Jaarrapport 2020 BKR Front Vierkant 2 (2)

Met de jaarlijkse Schulden Monitor krijg je inzicht in het financieel welzijn in Nederland. Met de cijfers uit het Centraal Krediet Informatiesysteem (CKI) geven we inzicht in het aantal personen met een consumptief krediet en het betalingsgedrag. Dat betalingsgedrag is bij ruim 95% van de Nederlanders op orde.

Betalingsproblemen nemen af

In 2020 daalde het aantal mensen met betalingsproblemen van bijna 695.000 eind 2019 naar ruim 657.000 eind 2020. In de leeftijd van 41 tot en met 50 jaar komen de meeste betalingsproblemen voor. Alleen bij jongeren tot 25 jaar zien we dat de betalingsproblemen toenemen. In Rozendaal is het percentage personen (van de inwoners van 18 jaar en ouder) met een betalingsachterstand het laagst. In Rotterdam het hoogst.

Minder schuldregelingen

In 2020 nam het aantal Nederlanders met een saneringskrediet of schuldbemiddeling af met bijna 2.000 personen. Van ruim 51.500 naar ruim 49.500 mensen.

Vroegsignalering

Hoe eerder je betalingsachterstand signaleert, hoe makkelijker het is om hulp te bieden. Daarmee voorkom je dat achterstanden verergeren. En dat ze leiden tot problematische schulden en sociale problemen.

Met Vindplaats van Schulden (VPS) brengen we de betalingsachterstanden van verschillende partijen bij elkaar: van verhuurders, energiemaatschappijen, het drinkwaterbedrijf en zorgverzekeraars. Met deze informatie kun je als gemeente je inwoners proactief hulp bieden. Juist nu is dit belangrijker dan ooit. En dan is het wel zo handig dat je alle signalen op 1 plek binnenkrijgt.

Thema’s 2020

In de Schulden Monitor kijken we ook hoe je herhaling van betalingsproblemen zoveel mogelijk kunt terugdringen. En hoe signalen over betalingsproblemen kunnen helpen om mogelijke problemen sneller te signaleren en daarmee erger te voorkomen.

Lees de Schulden Montitor 2020 Bekijk de Schulden Monitor 2020 bijlage

Wil je een gedrukte exemplaar ontvangen van de Schulden Monitor? Laat dan hier je gegevens achter.

Hoe behulpzaam vond je deze pagina?
Bedankt voor je feedback
Er is iets fout gegaan, probeer het opnieuw.