Waar ben je naar op zoek?

Of bekijk de veelgestelde vragen hieronder

Waar gaat je vraag over?

Hoe dien ik een klacht in?

Fijn dat je de moeite wilt nemen om je klacht door te geven. Daarmee geef je ons de kans om te zoeken naar een oplossing. We vinden het belangrijk dat je tevreden bent. Zodra je een klacht hebt ingediend, krijg je binnen twee werkdagen een bevestiging van ons. We gaan dan op zoek naar een oplossing en je krijgt binnen 10 werkdagen een reactie.

Om je goed te kunnen helpen, willen we weten waar je klacht over gaat. Dit zijn de meest voorkomende onderwerpen:

- Inloggen via de website
Het inzien van jouw gegevens kan makkelijk online. Hier kun je inloggen met iDIN om je kredietoverzicht te zien. Als het inloggen niet lukt, kun je gebruik maken van ons aanvraagformulier.

- Afgewezen voor een krediet
Wij beslissen niet of jij een krediet krijgt bij een kredietaanbieder. Dat beslist een kredietaanbieder. Die kunnen je gegevens bij ons raadplegen en op basis van die informatie bepalen of het wel verantwoord is om je een nieuwe lening te geven. Heb je dus een klacht over de beoordeling van jouw krediet? Neem dan contact op met je kredietaanbieder.

- Problemen door achterstandscodering
Heb je een terechte achterstandscodering en geeft dit jou een probleem bij het aangaan van een hypotheek of krediet? Dan kan in uitzonderlijke omstandigheden een terechte registratie of codering toch in aanmerking komen om (gedeeltelijk) verwijderd te worden. Je kredietverstrekker maakt dan in verband met bijzondere individuele omstandigheden een nieuwe belangenafweging om te kijken of de registratie nog steeds proportioneel is. Neem contact op met je kredietaanbieder zodat zij kunnen beoordelen of je registratie (gedeeltelijk) kan worden verwijderd. Op het moment dat je er met je kredietverstrekker er niet uitkomt, kun je de beoordeling voorleggen aan het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid).

- Bewaartermijn persoonlijke gegevens
We registreren zowel persoonsgegevens als gegevens over de kredietovereenkomst. Daar gaan we natuurlijk zorgvuldig mee om. Zolang je lening loopt, zijn die gegevens bij ons bekend. Nadat je een lening hebt afgelost en de kredietaanbieder de overeenkomst heeft beëindigd, blijven de gegevens nog 5 jaar staan. Ook als je achterstallige betalingen alsnog hebt afbetaald. Na 5 jaar worden ze verwijderd.

Omdat wij persoonsgegevens verwerken, staan we onder toezicht van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Als je van mening bent dat jouw persoonsgegevens onrechtmatig worden verwerkt, kun je hierover een klacht indienen bij de AP.

- Bewaartermijn gestolen registratie
Zolang je lening loopt, is die bij ons bekend. Nadat je een lening hebt afgelost en de kredietaanbieder de overeenkomst heeft beëindigd, blijven de gegevens van die lening nog 5 jaar staan. Ook als je achterstallige betalingen alsnog hebt afbetaald. De kans op nieuwe problemen is namelijk groter bij iemand die eerder betalingsproblemen heeft gehad, dan bij iemand die altijd netjes op tijd betaalt. Door betalingsachterstanden nog 5 jaar te laten zien, voorkomen we dat je (opnieuw) in de problemen kunt komen. De bewaartermijn van 5 jaar is vastgesteld in overeenstemming met kredietaanbieders. Dit valt binnen de kaders van de wet en is conform Europese richtlijnen. Meer informatie over ons bewaartermijn staat in ons Algemeen Reglement.

- Niet eens met een registratie of codering
Kredietaanbieders geven een krediet aan ons door als je meer dan € 250 leent en het krediet langer dan één maand loopt. Heb je een zakelijk krediet van meer dan € 1.000 waarvoor je persoonlijk aansprakelijk bent? Dan melden kredietaanbieders dat ook bij ons. Is er een fout gemaakt of klopt er iets niet? Dan kan je kredietaanbieder de fout herstellen en je gegevens aanpassen. De kredietaanbieder heeft jouw financiële en persoonlijke gegevens en kan jouw registratie goed beoordelen. BKR heeft deze gegevens niet. Neem daarom contact op met je kredietaanbieder. Reageert je kredietaanbieder niet op jouw verzoek of willen ze niet meewerken? Dan kun je je verzoek neerleggen bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid).

Is je klacht niet beantwoord of heb je een klacht over een ander onderwerp? Klik dan hier voor onze klachtenformulier.

 

Andere vragen

Waar gaat je vraag over?

Andere vraag

Fijn dat je de moeite wilt nemen om je klacht door te geven. Daarmee geef je ons de kans om te zoeken naar een oplossing. We vinden het belangrijk dat je tevreden bent. Zodra je een klacht hebt ingediend, krijg je binnen twee werkdagen een bevestiging van ons. We gaan dan op zoek naar een oplossing en je krijgt binnen 10 werkdagen een reactie.

Om je goed te kunnen helpen, willen we weten waar je klacht over gaat. Dit zijn de meest voorkomende onderwerpen:

- Inloggen via de website
Het inzien van jouw gegevens kan makkelijk online. Hier kun je inloggen met iDIN om je kredietoverzicht te zien. Als het inloggen niet lukt, kun je gebruik maken van ons aanvraagformulier.

- Afgewezen voor een krediet
Wij beslissen niet of jij een krediet krijgt bij een kredietaanbieder. Dat beslist een kredietaanbieder. Die kunnen je gegevens bij ons raadplegen en op basis van die informatie bepalen of het wel verantwoord is om je een nieuwe lening te geven. Heb je dus een klacht over de beoordeling van jouw krediet? Neem dan contact op met je kredietaanbieder.

- Problemen door achterstandscodering
Heb je een terechte achterstandscodering en geeft dit jou een probleem bij het aangaan van een hypotheek of krediet? Dan kan in uitzonderlijke omstandigheden een terechte registratie of codering toch in aanmerking komen om (gedeeltelijk) verwijderd te worden. Je kredietverstrekker maakt dan in verband met bijzondere individuele omstandigheden een nieuwe belangenafweging om te kijken of de registratie nog steeds proportioneel is. Neem contact op met je kredietaanbieder zodat zij kunnen beoordelen of je registratie (gedeeltelijk) kan worden verwijderd. Op het moment dat je er met je kredietverstrekker er niet uitkomt, kun je de beoordeling voorleggen aan het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid).

- Bewaartermijn persoonlijke gegevens
We registreren zowel persoonsgegevens als gegevens over de kredietovereenkomst. Daar gaan we natuurlijk zorgvuldig mee om. Zolang je lening loopt, zijn die gegevens bij ons bekend. Nadat je een lening hebt afgelost en de kredietaanbieder de overeenkomst heeft beëindigd, blijven de gegevens nog 5 jaar staan. Ook als je achterstallige betalingen alsnog hebt afbetaald. Na 5 jaar worden ze verwijderd.

Omdat wij persoonsgegevens verwerken, staan we onder toezicht van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Als je van mening bent dat jouw persoonsgegevens onrechtmatig worden verwerkt, kun je hierover een klacht indienen bij de AP.

- Bewaartermijn gestolen registratie
Zolang je lening loopt, is die bij ons bekend. Nadat je een lening hebt afgelost en de kredietaanbieder de overeenkomst heeft beëindigd, blijven de gegevens van die lening nog 5 jaar staan. Ook als je achterstallige betalingen alsnog hebt afbetaald. De kans op nieuwe problemen is namelijk groter bij iemand die eerder betalingsproblemen heeft gehad, dan bij iemand die altijd netjes op tijd betaalt. Door betalingsachterstanden nog 5 jaar te laten zien, voorkomen we dat je (opnieuw) in de problemen kunt komen. De bewaartermijn van 5 jaar is vastgesteld in overeenstemming met kredietaanbieders. Dit valt binnen de kaders van de wet en is conform Europese richtlijnen. Meer informatie over ons bewaartermijn staat in ons Algemeen Reglement.

- Niet eens met een registratie of codering
Kredietaanbieders geven een krediet aan ons door als je meer dan € 250 leent en het krediet langer dan één maand loopt. Heb je een zakelijk krediet van meer dan € 1.000 waarvoor je persoonlijk aansprakelijk bent? Dan melden kredietaanbieders dat ook bij ons. Is er een fout gemaakt of klopt er iets niet? Dan kan je kredietaanbieder de fout herstellen en je gegevens aanpassen. De kredietaanbieder heeft jouw financiële en persoonlijke gegevens en kan jouw registratie goed beoordelen. BKR heeft deze gegevens niet. Neem daarom contact op met je kredietaanbieder. Reageert je kredietaanbieder niet op jouw verzoek of willen ze niet meewerken? Dan kun je je verzoek neerleggen bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid).

Is je klacht niet beantwoord of heb je een klacht over een ander onderwerp? Klik dan hier voor onze klachtenformulier.

 

Wij vinden het belangrijk om jouw financieel welzijn en dat van alle andere Nederlanders te bevorderen. We doen dit door ervoor te zorgen dat je een krediet kunt afsluiten dat bij je past. En we helpen gemeenten om problematische schulden te voorkomen.

Meer over Stichting BKR

Staat jouw vraag niet bij de veelgestelde vragen? Chat dan met ons of bel ons. We helpen je graag.

Neem je contact met ons op over je persoonlijke gegevens? Dan hebben we je consumentnummer nodig. Zo weten we zeker dat we met jou te maken hebben. Je vindt dat nummer als je inlogt.

Onze contactgegevens

Je kunt met ons chatten of ons bellen. We helpen je graag.

Neem je contact met ons op over je persoonlijke gegevens? Dan hebben we je consumentnummer nodig. Zo weten we zeker dat we met jou te maken hebben. Je vindt dat nummer als je inlogt.

Onze contactgegevens

Hoe behulpzaam vond je deze pagina?
Bedankt voor je feedback
Er is iets fout gegaan, probeer het opnieuw.