Artikel

Bij zzp’ers en startende ondernemers is het eerder regel dan uitzondering dat er sprake is van één rekening waarop allerlei zakelijke en privéfinanciën door elkaar lopen. De vraag is of dat erg is en of er bijvoorbeeld door deze vermenging betalingsachterstanden ontstaan. In het komende nummer van Inzichtelijk gaan Frank Alfrink (voorzitter ZZP Nederland) en Paul van Eijck (ondernemersadviseur Kamer van Koophandel) nader op deze zaken in. Hier vast een vooruitblik.

Privé- en zakelijke financiën die door elkaar lopen en als het even tegenzit ook nog de financiën van echtgenoot of partner erbij. Voor veel zzp’ers en startende ondernemers is dit eerder regel dan uitzondering. Frank Alfrink, voorzitter van ZZP Nederland, ziet dat in het begin meestal al fout gaat. De focus ligt op klanten en klussen, en dat bij het ondernemerschap ook het goed regelen van financiële zaken hoort, wordt als bijzaak weggezet. “Soms weten ze zelfs niet dat ze btw moeten afdragen en reserveren dat bedrag niet. Of ze dekken met privévermogen zakelijke activiteiten.”

Ratjetoe
Ook Paul van Eijck (ondernemersadviseur bij de Kamer van Koophandel) ziet het vaak misgaan. “Het is goed om het voor de belasting strikt gescheiden te houden en er rekening mee te houden dat er nog een correctie kan komen. Maar als dat allemaal via één rekening gebeurt, wordt het een ratjetoe.” Alfrink voegt daaraan toe dat zzp’ers of starters alle zakelijke kosten apart moeten zetten voordat ze geld aan privé toerekenen. “Maar dat doet bijna niemand en dat betekent dat het effect heeft op het gezinsinkomen als er iets minder geld binnenkomt.” Dus eerst alle kosten aftrekken of jezelf een nettosalaris toekennen. “Anders geef je eenvoudig geld uit dat je in feite niet hebt.”

Betalingsachterstanden
En zo ontstaan eenvoudig betalingsachterstanden en zelfs betalingsproblemen. Van Eijck: “Het kan best zijn dat je als zzp’er of startende ondernemer je focus wilt leggen op je dienst of producten en potentiële klanten. Als je de financiële kant van de zaak niet aantrekkelijk vindt, besteed het dan uit aan een professional met fiscale kennis. Of investeer in een onlineapplicatie die facturen, herinneringen en belastingaangifte automatisch regelt.

Corona
Alfrink en Van Eijck gaan in het artikel ook in op de financiële perikelen rondom de toeslagen uit de coronaperiode. Ook toen bleek en nog altijd blijkt de meerwaarde van een boekhouding die op orde is, waarmee zzp’ers of startende ondernemers goed kunnen aantonen hoe het met de financiën is gesteld. Hoewel de praktijk ook in dit geval soms weerbarstig lijkt. Alfrink: “Zelfs als je het keurig hebt gescheiden, krijg je bij de toets voor de TOZO te maken met een gezinsinkomen. Dan hou je het zelf gescheiden, maar doet de overheid het weer niet. Dan word je als het ware gestraft voor het feit dat je een verdienende partner hebt.”

Maar toch
Toch is de conclusie van het verhaal duidelijk: een goede financiële huishouding houdt je uit de (betalings)problemen en dat is letterlijk en figuurlijk veel waard.

Over Stichting BKR

Stichting BKR beheert alle kredietgegevens in Nederland, waardoor kredietverstrekkers op basis van de actuele situatie de juiste kredietbeslissing kunnen nemen. Zo voorkomen we dat consumenten meer lenen dan hun portemonnee toelaat en beschermen we het financiële welzijn van heel Nederland. Kredietverstrekkers zijn verplicht elke lening die zij verstrekken aan te melden bij Stichting BKR. Al die informatie slaan we op in een database zodat er een overzicht is van alle leningen in Nederland en hoe de Nederlanders afbetalen. Naast het beheren van kredietgegevens richt Stichting BKR zich in bredere zin op het voorkomen van problematische schuldsituaties, fraudepreventie en het beperken van financiële risico’s bij kredietverlening. Stichting BKR heeft geen winstoogmerk en bestaat sinds 1965.

Over Stichting BKR
Hoe behulpzaam vond je deze pagina?
Bedankt voor je feedback
Er is iets fout gegaan, probeer het opnieuw.