Artikel

De energieprijzen lopen op tot een kookpunt en dat zorgt bij veel consumenten voor onrust en in sommige gevallen voor betalingsproblemen. En de prijzen lijken voorlopig extreem hoog te blijven. Wat kunnen energiemaatschappijen doen om het leed te verzachten en zo mogelijk voor te blijven? We vroegen het aan Martin Neef, manager Tijdig Betalen bij Vattenfall.

Kun je een beeld schetsen van de uitdaging waar je op dit moment voor staat?
Neef: “Het inkoopdeel is nu significant duurder dan een jaar geleden, en dan niet één keer duurder, maar bijna vijf keer. Concreet betekent dat voor klanten dat ze per maand extra gaan betalen, ondanks verlagingen van belastingen. Dat verschilt enigszins per contract en je woning. Er zijn consumenten die 400 euro per maand moeten gaan betalen, terwijl 150 euro al krap was. Dergelijke situaties zien we meer en meer en de betalingsachterstanden lopen op. Dat geldt voor de gemiddelde achterstand én het aantal mensen dat achterstanden heeft.”

Welke mensen komen met name in de problemen?
“Het zijn vaak mensen die voorheen een stabiel betalingspatroon hadden, die nu in de problemen komen. We zien ook dat mensen hun termijnbedrag aanpassen aan het budget dat ze hebben. Als je nu 100 euro minder betaalt en straks de jaarafrekening krijgt, dan komen de problemen alsnog en dat kan oplopen tot honderden euro’s. Uitstelgedrag. Als de jaarafrekening tegenvalt, zorgen we in de regel voor een betalingsregeling. Maar ja, als je dan bovenop je verhoogde maandbedrag ook nog eens een extra last krijgt door deze betalingsregeling, wordt het wel zwaar. Daar maken we ons wel zorgen over, ook voor onze klanten. En de verwachting is dat de prijzen voorlopig hoog blijven.”

Jullie werken nu samen met de NSR (Nederlandse Schuldhulp Route). Wat is het belang daarvan?
“Het is voor ons fijn om onze klanten eenduidig door te kunnen verwijzen. Het schuldhulplandschap in Nederland is nogal gefragmenteerd met veel initiatieven. Al die verschillende initiatieven zijn voor ons als landelijke partij niet bij te houden. In onze communicatie kunnen we rechtstreeks doorverwijzen naar geldfit.nl. Die consistentie is belangrijk en we kunnen makkelijker aansluiten bij landelijke campagnes. Alle hulp op financieel gebied komt hier op één platform samen, het is een centraal punt.”

Wat is het belang van vroegsignalering?
“Hoe eerder je een probleem signaleert, des te makkelijker het is op te lossen. Het Landelijk Convenant Vroegsignalering is daarom belangrijk, maar kan volgens mij beter benut worden. Daar zit veel meer potentie in, er zit nog veel te veel verschil tussen gemeenten die het goed doen en andere gemeentes die het nog niet goed genoeg oppakken.”

Wat kunnen Vattenfall en jullie collega’s enerzijds, en consumenten anderzijds doen?
“Om met de consument te beginnen: Het is zaak om goed te checken of het termijnbedrag ten opzichte van het gebruik klopt, zodat je later niet voor onaangename verrassingen komt te staan. Daarnaast kun je kijken waar besparingsmogelijkheden liggen. Er zijn allerlei mogelijkheden en dat kan zo een paar honderd euro per jaar schelen. En als ten slotte het water toch aan de lippen komt te staan, zoek dan hulp en wacht daar niet mee. Dat kan direct bij ons, of bij geldfit.nl. Wat we als Vattenfall kunnen doen? In 2022 zijn verschillende maatregelen getroffen, vanuit de overheid en onszelf. Denk aan de aanpassing van de energietoeslagen en verlaging van belastingen. Die maatregelen lopen wel af in 2023, maar we pleiten voor structurele compensatie. Verder hadden we het al over vroegsignalering. En als laatste het initiatief dat we samen met geldfit.nl hebben opgestart, waaronder het noodfonds.”

Over Stichting BKR

Stichting BKR beheert alle kredietgegevens in Nederland, waardoor kredietverstrekkers op basis van de actuele situatie de juiste kredietbeslissing kunnen nemen. Zo voorkomen we dat consumenten meer lenen dan hun portemonnee toelaat en beschermen we het financiële welzijn van heel Nederland. Kredietverstrekkers zijn verplicht elke lening die zij verstrekken aan te melden bij Stichting BKR. Al die informatie slaan we op in een database zodat er een overzicht is van alle leningen in Nederland en hoe de Nederlanders afbetalen. Naast het beheren van kredietgegevens richt Stichting BKR zich in bredere zin op het voorkomen van problematische schuldsituaties, fraudepreventie en het beperken van financiële risico’s bij kredietverlening. Stichting BKR heeft geen winstoogmerk en bestaat sinds 1965.

Over Stichting BKR
Hoe behulpzaam vond je deze pagina?
Bedankt voor je feedback
Er is iets fout gegaan, probeer het opnieuw.