Artikel

Vraagtekens bij boete Autoriteit Persoonsgegevens

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft Stichting BKR een boete opgelegd. We krijgen de boete omdat je je gegevens alleen gratis met de post bij ons kon opvragen. We vinden het belangrijk om te benadrukken dat de privacy van je gegevens altijd gewaarborgd is geweest. Zodra duidelijk werd dat de AP de gratis inzage anders wilde, hebben we meteen onze procedures aangepast. Dat was op 29 april 2019. Vanaf dat moment heb je ook digitaal gratis toegang tot je gegevens.

Kijk de toelichting in de RTL Z nieuwsuitzending hier of lees ons persbericht.

Over Stichting BKR

Stichting BKR beheert alle kredietgegevens in Nederland, waardoor kredietverstrekkers op basis van de actuele situatie de juiste kredietbeslissing kunnen nemen. Zo voorkomen we dat consumenten meer lenen dan hun portemonnee toelaat en beschermen we het financiële welzijn van heel Nederland. Kredietverstrekkers zijn verplicht elke lening die zij verstrekken aan te melden bij Stichting BKR. Al die informatie slaan we op in een database zodat er een overzicht is van alle leningen in Nederland en hoe de Nederlanders afbetalen. Naast het beheren van kredietgegevens richt Stichting BKR zich in bredere zin op het voorkomen van problematische schuldsituaties, fraudepreventie en het beperken van financiële risico’s bij kredietverlening. Stichting BKR heeft geen winstoogmerk en bestaat sinds 1965.

Over Stichting BKR

Lees verder: