BKR start voorlichtingscampagne Kopen op Krediet: kijk of het kan

In december krijgt stichting BKR veel vragen over kopen op afbetaling. Veel consumenten beseffen niet dat dit een vorm van kredietverlening is waarvoor kredietregistratie wordt toegepast. Om teleurstelling in de winkel te voorkomen is een voorlichtingscampagne op social media gestart.

Tijdens dKopen op krediet? Kijk of het kan!e feestdagen zijn met name grotere aankopen zoals tv’s en geluidsinstallaties populair om op afbetaling aan te schaffen. Winkeliers treden daarbij op als als tussenpersoon voor de geldverstrekker en gebruiken als hulpmiddel de wettelijk verplichte toetsing bij BKR voordat ze beslissen over de toekenning van een krediet. Hoewel BKR dus niet beslist over het al dan niet toekennen van een aankoop op krediet, krijgt de stichting wel veel vragen over het hoe en waarom van een geweigerde aanvraag. Deze informatievraag piekt rond de feestdagen.

Om teleurstellingen te voorkomen is stichting BKR een voorlichtingscampagne gestart. Onder de noemer ‘Kopen op krediet? Kijk of het kan!’ wordt op Facebook een animatie verspreid die oproept op de website bkr.nl/kijkofhetkan een kleine zelftest te doen. Hiermee kunnen consument een inschatting maken of zij in aanmerking komen voor een aankoop op afbetaling.

Met de actie wil BKR het financiële bewustzijn van consumenten stimuleren. Zij kunnen ook een overzicht opvragen van bij het BKR geregistreerde kredieten, naast het gebruik van de test op de website.

 

Tiel, 21 december 2016

Voor meer medianieuws verwijzen wij u naar onze perskamer.

Terug naar nieuws en berichten