Niet alle telefoonabonnementen worden door ons geregistreerd. Pas wanneer je een abonnement afsluit met daarbij inbegrepen een toestel van € 250,- of meer, wordt dit bij Stichting BKR geregistreerd. Waarom? Omdat je in feite een toestel op afbetaling koopt en het dus om een krediet gaat. Daarom is je telecomprovider verplicht jullie overeenkomst te melden bij Stichting BKR.

Kan ik een BKR-registratie voorkomen?

Ja, dat kan. Betaal je de kosten van het toestel direct, dan wordt jouw abonnement niet bij Stichting BKR geregistreerd. Hetzelfde geldt wanneer je een los toestel aanschaft en een sim only-abonnement afsluit. In sommige gevallen is het mogelijk om het bedrag dat boven de € 250,- valt direct te betalen en de € 250,- die overblijft in termijnen te betalen. Dit kan helaas niet bij iedere provider, dus bekijk goed of dit bij de jouwe tot de mogelijkheden behoort.

Heeft een telefoonabonnement een negatief effect op bijvoorbeeld een hypotheekaanvraag?

Als jij een abonnement hebt afgesloten inclusief toestel (van meer dan € 250,-) en iedere maand netjes betaalt, dan ziet de kredietverstrekker dat je betaalgedrag in orde is en zal daardoor eerder geneigd zijn jou een lening te verstrekken. Wanneer je jouw telefoonabonnement niet tijdig en volgens de afgesproken termijnen afbetaalt, krijg je van je provider herinneringen, aanmaningen of andere waarschuwingen. Betaal je dan nog steeds niet, dan meldt jouw provider dat bij Stichting BKR.

Hoe gaat dat precies in zijn werk?

Wanneer je een lening aanvraagt, bijvoorbeeld een hypotheek, ben je verplicht om de kredietverstrekker in te lichten over alle leningen die je op dat moment hebt lopen. Vervolgens controleert de kredietverstrekker bij Stichting BKR of hij de juiste informatie heeft doorgekregen. Uiteindelijk gaat het erom dat je alleen leningen kunt afsluiten die passen bij je portemonnee. Zolang dat het geval is zal er geen negatief effect zijn op de aanvraag van een volgende lening zoals bijvoorbeeld je hypotheek.