Iedere kredietverstrekker kan jouw registratie direct bij Stichting BKR inzien. Zij zullen nooit aan jou vragen om jouw registratie zelf op te vragen en door te sturen. Maar in de financiële wereld zijn veel tussenpersonen actief. En deze intermediairs hebben geen toegang tot jouw registratie. Om jou goed te kunnen helpen, vragen zulke tussenpersonen je soms om jouw kredietoverzicht aan te leveren. Maar dat ben je niet verplicht. Dit zijn jouw gegevens en je bepaalt zelf of je ze deelt.

Waarom heb ik een overzicht nodig?

Het allereerste dat iedere kredietverstrekker graag wil weten: ben jij een goede betaler of niet? Jouw registratie bij Stichting BKR geeft het antwoord op die vraag. Het laat je leningen en je betaalgedrag van de afgelopen 5 jaar zien en is dus een goede graadmeter voor je betaalgedrag voor de komende 5 jaar. Daarnaast kan je contactpersoon jou op basis van het overzicht adviseren. Misschien is het bijvoorbeeld wel interessant voor jou om meerdere kleine kredieten om te zetten in een lening. Zo kan het overzicht bijdragen aan jouw financieel welzijn.

 

Wat kan Stichting BKR voor mij doen?

Stichting BKR biedt je inzicht en duidelijkheid. We laten je niet alleen zien welke leningen je hebt (gehad) maar ook of je deze leningen altijd op tijd hebt terugbetaald. Ook als je een keer langere tijd een betalingsachterstand hebt gehad, is dat in jouw registratie zichtbaar. Dat laten we niet voor niets zien. We hebben namelijk een signaalfunctie naar de kredietverlener. Hij moet immers bepalen of het verantwoord is een nieuwe lening aan jou te verstrekken. Hij zal dus extra kritisch kijken naar de andere zaken die relevant zijn voor deze nieuwe lening. Denk aan je huidige inkomen en de stabiliteit daarvan, en je persoonlijke situatie. Misschien zijn je lasten nu anders dan toen je bijvoorbeeld een betalingsachterstand had? Zo willen we voorkomen dat je meer leningen aangaat dan je kunt terugbetalen.

Wat doet de kredietverstrekker met het overzicht?

Als jij altijd op tijd hebt betaald, is dat een voordeel. De kredietverstrekker ziet dan dat je een goed leenverleden hebt. Heb je weleens een betalingsachterstand gehad, dan is de kredietverstrekker voorzichtiger. Hij kan in dat geval beslissen om je geen lening of hypotheek te geven. Of om niet het hele bedrag uit te lenen dat je hebt aangevraagd.

Wat als de kredietverstrekker mij afwijst op basis van mijn registratie?

Een kredietverstrekker wijst je in principe niet af op basis van registraties. Alleen als er lopende betalingsachterstanden zijn, is een nieuwe financiering vaak niet de oplossing. Lastiger is het wanneer je een afwijzing krijgt op basis van betalingshistorie op contracten die je al het afgelost. Het is dan belangrijk om zelf alle feiten op een rij te hebben. Waardoor zijn deze achterstanden ontstaan? Wat heb je gedaan om ze te voorkomen? En hoe heb je dit opgelost? Daarnaast zul je moeten aantonen dat je huidige situatie duidelijk beter is dan toen je nog betalingsproblemen had.

Daarom is het goed om op basis van jouw overzicht je eigen verhaal op te schrijven. Ben je het niet eens met de beslissing van de kredietverstrekker of kloppen de gegevens niet? Dan kun je contact met hem opnemen om dit aan te kaarten. Komen jullie er samen niet uit? Dan kun je een beroep doen op de onafhankelijke Geschillencommissie. In onze brochure 'Verzoek tot aanpassing van mijn registratie' lees je meer over wat je kunt doen.