Ben je het niet eens met je registratie bij Stichting BKR en wil je ‘m (laten) aanpassen? Als je het oneens bent met jouw registratie, kun je contact opnemen met je kredietverstrekker. Hij moet dan bekijken of de registratie wel in verhouding staat tot jouw kredietaanvraag. Weet wel dat het heel uitzonderlijk is dat een kredietverlener een registratie daadwerkelijk aanpast. Komen jullie er samen niet uit, dan kun je een beroep doen op de onafhankelijke Geschillencommissie. In onze brochure 'Verzoek tot aanpassing van mijn registratie' lees je meer over wat je kunt doen.

Wat doet de Geschillencommissie?

De Geschillencommissie bestaat uit onafhankelijke deskundigen op het gebied van privacywetgeving en kredietverlening. Als jij en de kredietverstrekker het niet met elkaar eens zijn over een registratie, beoordeelt de Geschillencommissie of Stichting BKR en de kredietverstrekker zich aan de registratieregels hebben gehouden. In het uiterste geval is de gang naar de rechtbank de allerlaatste optie.

Wie kan mijn registratie aanpassen?

Het kan gebeuren dat er verkeerde informatie op je overzicht staat. Stichting BKR kan je registratie helaas niet aanpassen. Je kredietverstrekker kan dat wel. Wij raden je dan ook aan contact met je kredietverstrekker op te nemen om te overleggen hoe dit het beste kan worden geregeld.

Kan ik mijn registratie laten verwijderen?

Een terechte registratie kun je niet (laten) verwijderen, tenzij het belang van jou als consument groter is dan het belang van het kredietstelsel. Dit noemen we belangenafweging. Op internet zijn verschillende partijen actief die aanbieden je registratie bij Stichting BKR te verwijderen. We raden je aan voorzichtig te zijn met dergelijke aanbiedingen. Het kost je vaak veel geld en het resultaat is zeker niet altijd een verwijdering van je registratie.

Download hier de 'Verzoek tot aanpassing van mijn registratie' brochure