Sluit je een telefoonabonnement af met een toestel van meer dan € 250? Dan koop je een telefoon op afbetaling en gaat het om een krediet. Daarom geeft de telecomaanbieder dit aan ons door.

Waarom wordt een telefoonkrediet geregistreerd?

Als je telefoonabonnement met toestel afsluit, koop je een telefoon op afbetaling. Dit heeft invloed op je vaste lasten. Dat is belangrijk om te weten voor kredietaanbieders. Bijvoorbeeld als je een andere lening wilt afsluiten. Telecomaanbieders zijn daarom verplicht om dit bij ons te melden. Zodra je voor de laatste keer hebt betaald, wordt je telefoonkrediet afgemeld. Een beëindigd telefoonkrediet staat nog 5 jaar geregistreerd bij ons. Goed om te weten: Als je 2 maanden achterloopt met betalen, dan zijn telecomaanbieders ook verplicht dat te melden.

Een telefoonregistratie voorkomen?

Ja, dat kan. Betaal je de kosten van de telefoon meteen? Dan wordt je telefoon niet bij ons geregistreerd. Je wordt ook niet geregistreerd als je los een telefoon koopt of als je een sim-only abonnement afsluit. Bij een paar telecomaanbieders kun je het bedrag boven de € 250 meteen betalen. De € 250 die overblijft, kun je dan in termijnen betalen bij je abonnement. Dit bedrag wordt dan niet bij ons geregistreerd.

Gevolgen van een registratie

Als je een lening aanvraagt, bijvoorbeeld een hypotheek, ben je verplicht om de kredietaanbieder in te lichten over de leningen die je hebt. Dus ook een telefoonkrediet geef je door. De kredietaanbieder checkt die leningen bij ons en kijkt ook of je die altijd op tijd hebt terugbetaald. Heb je dat gedaan? Dan werkt een registratie bij ons in je voordeel. De kredietaanbieder ziet dat je betaalgedrag in orde is. Zo kun je een krediet afsluiten dat past bij je portemonnee.