Je BKR-registratie verwijderen of aanpassen

Ben je het niet eens met je kredietregistratie en wil je ‘m laten aanpassen? Neem dan als eerste contact op met je kredietaanbieder. Hij kan nagaan of je registratie overeenkomt met je krediet en de registratie aanpassen als er iets niet klopt. Dat kunnen wij niet voor je doen. Goed om te weten: Het komt niet vaak voor dat een kredietaanbieder een registratie daadwerkelijk aanpast. In uitzonderlijke individuele gevallen kan een kredietaanbieder besluiten om een registratie (gedeeltelijk) te verwijderen.

Kom je er niet uit met je kredietaanbieder?

Zijn jij en je kredietaanbieder het niet eens over je registratie en komen jullie er samen niet uit? Dan kun je een klacht over je registratie voorleggen aan een geschillencommissie. Je kunt een klacht over je kredietregistratie tot 1 oktober indienen bij Geschillencommissie BKR. De kosten hiervoor zijn € 50 per registratie. Als je door de Geschillencommissie BKR in het gelijk wordt gesteld, dan wordt dit bedrag terugbetaald. Vanaf 1 oktober kun je gratis je klacht indienen bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid). Je kunt vanaf dat moment geen klachten meer indienen bij de Geschillencommissie BKR. Klachten die op 30 september 2021 nog in behandeling zijn, worden nog door de Geschillencommissie BKR afgehandeld.

Stappenplan aanpassen of verwijderen registratie

Heb je je gegevens bij ons opgevraagd en ben je het niet eens met je registratie? Is er iets misgegaan met je registratie? Of is je registratie wel terecht, maar zijn de gevolgen daarvan onevenredig groot? Dan kun je nagaan of je registratie aangepast of verwijderd kan worden. Waar moet je beginnen? Dit stappenplan helpt je op weg.

Stap 1 Neem contact op met je kredietaanbieder
Neem contact op met de kredietaanbieder bij wie je het krediet hebt afgesloten. Je kredietaanbieder heeft je kredietovereenkomst bij ons geregistreerd en kan als enige deze gegevens ook weer (laten) aanpassen. Stuur een verzoek met een duidelijke toelichting om je registratie aan te laten passen naar je kredietaanbieder. Hierin geef je aan:

  • Om welke kredietovereenkomst het gaat.
  • Waarom je het niet eens bent met deze registratie.
  • Wat de gevolgen van de registratie zijn op je situatie.
  • Voeg nuttige documenten toe die helpen bij je verzoek.

Je stuurt je verzoek om je registratie aan te laten passen naar je kredietaanbieder. De contactgegevens vind je bij de kredietgegevens die je bij ons hebt opgevraagd.

Stap 2 De reactie van je kredietaanbieder
Is je kredietaanbieder het eens met je verzoek, dan geeft die opdracht om je gegevens aan te passen. Zodra wij die opdracht binnen hebben, verwerken we die binnen 1 werkdag. Is je kredietaanbieder het niet met je eens? Dan kun je akkoord gaan met de uitleg of besluiten om je verzoek voor te leggen aan een geschillencommissie.

Stap 3 Je verzoek voorleggen aan een geschillencommissie
Je kunt een klacht over je kredietregistratie tot 1 oktober indienen bij Geschillencommissie BKR. Dit kost € 50 per registratie. Je krijgt hiervoor een betalingsverzoek. Stelt de Geschillencommissie BKR je in het gelijk? Dan ontvang je het betaalde bedrag terug. Vanaf 1 oktober kun je gratis je klacht indienen bij Kifid (Klachteninstituut Financiële Dienstverlening).

Geef aan waar je klacht precies over gaat en welke feiten en bewijzen je klacht ondersteunen. Wil je dit meesturen?

  • Het verzoek aan je kredietaanbieder.
  • De afwijzing van je kredietaanbieder met eventuele bijlagen.
  • Een kopie van je kredietoverzicht dat je bij ons hebt opgevraagd.

Tot 1 oktober kun je voor een klacht over je kredietregistratie nog terecht bij:

Geschillencommissie BKR
Postbus 6080
4000 HB TIEL

Hiervoor geldt een vergoeding van € 50 per registratie. Dit bedrag wordt terugbetaald als je in het gelijk wordt gesteld. Je kunt een klacht over je registratie vanaf 1 oktober gratis online indienen op kifid.nl.

De kosten

Het behandelen van je klacht kost bij de Geschillencommissie BKR € 50 per registratie. Je krijgt hiervoor een betalingsverzoek. Stelt de Geschillencommissie BKR je in het gelijk? Dan ontvang je het betaalde bedrag terug. Het behandelen van je klacht bij Kifid is gratis.

Een andere partij biedt aan je registratie te verwijderen

Op internet zijn verschillende organisaties actief die aanbieden je kredietregistratie te verwijderen. We raden je aan voorzichtig te zijn met dergelijke aanbiedingen. Het kost je vaak veel geld en het leidt vaak niet tot een verwijdering van je registratie.