Een lening afsluiten terwijl je een BKR-registratie hebt? Ja hoor, dat kan prima. Zo’n 11 miljoen mensen staan bij ons geregistreerd omdat ze ooit een lening hebben afgesloten. In de meeste gevallen werkt dat in je voordeel bij de aanvraag van een nieuwe lening. Zeker als je je krediet altijd op tijd hebt betaald want dan ziet de kredietaanbieder dat je betaalgedrag in orde is. Dat is bij zo’n 95% van de mensen het geval.

Kredietaanbieders geven een krediet aan ons door als je meer dan € 250 leent en het krediet langer dan één maand loopt. Heb je een zakelijk krediet van meer dan € 1.000 waarvoor je persoonlijk aansprakelijk bent? Dan melden kredietaanbieders dat ook bij ons. Ook laten kredietaanbieders ons weten dat:

  • Je achterloopt met betalen.
  • Je je betalingsachterstand hebt ingelopen.
  • Andere bijzonderheden. Bijvoorbeeld dat je lening is opgeëist.

Een studieschuld of een lening van vrienden of familie (onderhandse lening) is niet bekend bij ons. Een hypotheek voor je eigen huis wordt ook niet doorgegeven. Alleen als je achterloopt met de betaling van je hypotheek, laat een kredietaanbieder dat weten. Een hypotheek met een ander onderpand dan de eigen woning, wordt wel doorgegeven.

We registeren:

Zolang je lening loopt, is die bij ons bekend. Nadat je een lening hebt afgelost en de kredietaanbieder de overeenkomst heeft beëindigd, blijven de gegevens van die lening nog 5 jaar staan. Ook als je achterstallige betalingen alsnog hebt afbetaald. De kans op nieuwe problemen is namelijk groter bij iemand die eerder betalingsproblemen heeft gehad, dan bij iemand die altijd netjes op tijd betaalt. Door betalingsachterstanden nog 5 jaar te laten zien, voorkomen we dat je (opnieuw) in de problemen kunt komen.

Heb je een lening? Dan hebben we deze gegevens van je:

  • Je naam, adres, geboortedatum
  • Welke lening je hebt afgesloten
  • Bedrag dat je geleend hebt
  • Begindatum en einddatum van de lening
  • Eerste en laatste keer dat je aflost
  • De datum waarop je achterloopt met betalen
  • De datum waarop je de achterstand hebt ingelopen
  • Andere bijzonderheden. Bijvoorbeeld dat je lening is opgeëist

Vraag je een nieuw krediet aan? Dan checkt een kredietaanbieder de leningen die je hebt (gehad) en je betaalgedrag. Daarvoor vragen ze je gegevens bij ons op. Als je altijd op tijd hebt betaald, is dat een voordeel. De kredietaanbieder ziet dan dat je betaalgedrag in orde is. Heb je weleens een betalingsachterstand gehad, dan is de kredietaanbieder voorzichtiger. Hij kan in dat geval beslissen om je geen krediet te geven. Of om niet het hele bedrag te lenen dat je hebt aangevraagd. Hij kan je ook adviseren om bijvoorbeeld een paar kleine kredieten om te zetten in een lening. Zo kan het kredietoverzicht bijdragen aan jouw financieel welzijn.

Iedere kredietaanbieder kan je gegevens direct bij ons checken. Zij zullen je nooit vragen om je kredietgegevens zelf op te vragen en door te sturen. In de financiële wereld werken ook tussenpersonen. Die tussenpersonen kunnen jouw gegevens niet altijd opvragen. Om je goed te kunnen helpen, vragen zulke tussenpersonen soms om je kredietoverzicht aan te leveren.

Het allereerste dat een kredietaanbieder wil weten als je een lening aanvraagt, is of je een goede betaler bent. Jouw registratie bij ons geeft antwoord op die vraag. Het kredietoverzicht laat je leningen en je betaalgedrag van de afgelopen 5 jaar zien. Dat is een goede graadmeter voor je betaalgedrag voor de komende 5 jaar. Wil je weten hoe je bij ons geregistreerd staat? Vraag dan je kredietoverzicht op.

Met het kredietoverzicht bieden we je inzicht in en duidelijkheid over je leningen. We laten niet alleen zien welke leningen je hebt of hebt gehad. Maar ook of je die altijd op tijd hebt terugbetaald. Ook als je een keer een betalingsachterstand hebt gehad, is dat zichtbaar. Dat laten we niet voor niets zien. Een kredietaanbieder moet immers bepalen of het verantwoord is dat je een nieuwe lening afsluit. Zo zorgen we ervoor dat je een lening afsluit die past bij je portemonnee.