Snel online inzage in gegevens met nieuwe diensten van BKR


Een van de belangrijkste veranderingen voor de consument die de ingang van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) met zich meebrengt, is het recht op inzage. Iedereen heeft het recht om eenmaal per jaar zijn gegevens kosteloos op te vragen, dus ook de gegevens bij BKR. Voor de klant die nog meer ‘in control’ wil zijn en op meerdere momenten zijn gegevens wil inzien, heeft BKR een aantal betaalde diensten ontwikkeld. Deze zijn met ingang van 25 mei geïntroduceerd.

Introductie drie nieuwe diensten
Soms hebben consumenten behoefte aan meerdere inzagemomenten of willen ze snel inzage in de bij BKR geregistreerde gegevens, bijvoorbeeld als ze een lening of krediet willen afsluiten. Voor deze groep zijn er nu drie betaalde dienstvarianten. Koen Gebbink, online marketeer bij BKR: “Met de nieuwe diensten bieden we de consument direct online inzage (via de mijnBKR omgeving) in zijn registratiegegevens, zijn aflossingsgedrag en/of in eventuele betalingsproblemen in de afgelopen vijf jaar. De diensten zijn vooral interessant voor de consument die overweegt een krediet of lening aan te vragen, die wil zien welke kredietverstrekkers zijn gegevens bekeken hebben en die graag wil weten als er wijzingen in zijn gegevens worden uitgevoerd.”

De consument kan kiezen uit drie betaalde diensten:

BKR Basis

Met BKR Basis heeft de consument een jaar lang direct online inzage in zijn gegevens. Deze dienst is vooral geschikt voor consumenten die een lening of krediet willen afsluiten en niet voor verrassingen willen komen te staan. Voor € 4,95 heeft de consument een jaar lang online toegang tot zijn gegevens.

BKR Plus

Kiest een consument voor BKR Plus? Dan biedt BKR hem als extra service dat hij inzicht heeft in de kredietverstrekkers die hem getoetst hebben. Dit is vooral handig als de consument wil weten of een kredietverstrekker serieus met zijn aanvraag omgaat. De kosten voor deze variant zijn € 7,50 per jaar.

BKR Premium

BKR Premium is de full-servicedienst die BKR rondom inzage aanbiedt. Met de toevoeging van service alerts wordt de consument actief gewaarschuwd wanneer er iets in zijn CKI-gegevens wijzigt. Zo is hij altijd op de hoogte van zijn financiële status. Kiest de consument voor deze dienst? Dan betaalt hij € 12,50 per jaar.

Direct inzage met iDIN
Bij het afsluiten van een van bovenstaande diensten moet identificatie plaatsvinden. De meest makkelijk manier is identificatie via iDIN. De consument heeft dan in principe binnen drie minuten online inzicht in zijn gegevens. Ook is het mogelijk de identificatie plaats te laten vinden op het postkantoor, bij de postbode of bij BKR in Tiel.

Koen Gebbink: “De diensten zijn op de dag dat de AVG in werking trad geïntroduceerd en al direct door consumenten afgenomen. Met de diensten helpen wij de consument ‘in control’ te zijn op basis van zijn persoonlijke behoefte.”

Naar het volgende artikel