BKR registratie bij mobiele telefoon op afbetaling

Bij het verlengen van uw telefoonabonnement of het aangaan van een nieuw abonnement zoekt u in de meeste gevallen een nieuwe mobiele telefoon uit. Per 1 mei 2017 worden de lening voor de mobiele telefoon op afbetaling met een waarde hoger dan 250 euro bij Stichting BKR geregistreerd.

Voorheen werden de telefoons als onderdeel van uw abonnement’ aangeboden. Wat hier eigenlijk het geval was, was dat providers de afbetaling van de telefoon verwerkt hadden in de maandelijkse abonnementskosten.  Dit mag per 1 januari 2017 niet meer. Providers moeten transparant zijn over de opbouw van de abonnementskosten en moeten u erop attenderen dat het bedrag voor de afbetaling van de mobiele telefoon een lening ofwel goederenkrediet betreft. Het AFM ziet toe op deze ‘koop op afbetaling’, ter voorkoming dat consumenten te maken krijgen met betalingsproblemen. 

Krijg ik een BKR-registratie bij mijn nieuwe mobiele telefoon?
Bij telefoons op afbetaling voor meer dan 250 euro wordt er met ingang van 1 mei 2017 een registratie gemaakt bij BKR. Het gaat hierbij om een positieve registratie. De telefoon op afbetaling wordt gezien als een lening. Dit wordt ook wel een goederenkrediet genoemd. Dit wordt door de telecomaanbieder bij Stichting BKR geregistreerd. De maandelijkse kosten die u maakt voor het gebruik van mobiel internet, bellen en sms’en worden niet geregistreerd.

Een BKR-registratie kan gevolgen hebben voor nieuwe leningen en kredieten. Zo kan een BKR-registratie effect hebben op de aanvraag van een hypotheek. Hoe dat precies zit leest u op deze pagina.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik geen BKR-registratie krijg?
De makkelijkste manier is om het bedrag van de telefoon in eens te betalen. Dat is natuurlijk niet voor iedereen weggelegd. Om het iets gemakkelijker te maken is het in sommige gevallen mogelijk om het bedrag dat boven de 250 euro valt direct te betalen en de 250 euro die overblijft in termijnen te betalen. Let op: niet bij iedere provider is dit mogelijk, bekijk goed bij uw provider of dit tot de mogelijkheden behoort.